BASF ökar 2013 omsättnings- och resultattillväxt och är försiktigt optimistisk för 2014

Fjärde kvartalet 2013:
Försäljning €18.1 miljarder (plus 1%)
EBIT före extraordinära poster €1.5 miljarder (plus 18%)
Alla segment ökade EBIT före extraordinära poster jamfört med samma kvartal föregående år
Omstrukturering i Performance Products syns

Året 2013:
Försäljning €74.0 miljarder (plus 3%)
EBIT före extraordinära poster €7.2 miljarder (plus 8%)
Rekord cash flow

Utdelningsförslag: €2.70 (2012: €2.60)

Utsikt 2014: Lite ökad EBIT före extraordinära poster i en fortfarande utmanande miljö

• Hel-, delårsrapporter

• året 2013
  • försäljningsresultat

BASF är världens ledande företag inom den kemiska industrin – The Chemical Company. Produktportfölj spänner allt från kemikalier, plast och bearbetning produkter för växtskyddsmedel för olja och gas. Vi kombinerar ekonomisk framgång med socialt ansvar och miljöskydd. Genom vetenskap och innovation vi våra kunder inom praktiskt taget alla branscher att leva upp till samhällets nuvarande och framtida krav. Våra produkter och systemlösningar bidra till bevarandet av resurser, säkerställa hälsosamma livsmedel och näringsmässiga produkter och hjälper till att förbättra livskvaliteten. Vi har sammanfattat detta bidrag i vår affärssyfte: We Create chemistry for a sustainable future. BASF uppnådde en omsättning på ca € 74 miljarder i 2013 och hade vid årets slut mer än 112.000 anställda. Ytterligare information om BASF är tillgängliga på webben på www.basf.se eller i den sociala Newsroom på newsroom.basf.com

PCI är en del av BASF. PCI är ledande leverantör av plattsättningsmaterial i Tyskland, Österrike och Schweiz och är en drivande innovatör av nya fäst- och fogprodukter bakom kakel och klinker och för montage av natursten. PCI kan även erbjuda olika system för stegljudsreduktion och har ett brett produktsortiment för reparation av betong. Mer information om PCI finns på www.pci-sverige.com.