BASF på Sustainia Living i Köpenhamn

Hållbara lösningar kräver innovativa lösningar från kemiindustrin

Onsdagen den 8 februari 2017 slår Köpenhamns Opera upp dörrarna för Sustainia Living, där en rad olika internationella verksamheter, däribland BASF, visar exempel på hur de är med och bidrar till en hållbar utveckling med utgångspunkt i FN’s 17 globala hållbarhetsmål.

BASF har valt att gå med i projektet Sustainia Living för att sätta ännu mer fokus på de globala hållbarhetsmålen. Trots att FN har definierat konkreta mål och 169 delmål för hållbar utveckling, är begreppet hållbarhet för många fortsatt svårt att definiera. För många något positivt och bra, men också ett väldigt vitt begrepp som är svårt att ta på.

Med lanseringen av Sustainia Living, kommer både danska och internationella presentatörer och företagare att dela med sig av inspirerande exempel på hur hållbara innovationer kan skapa nya möjligheter och affärsprojekt. Den gemensamma nämnaren för alla berättelser är, hur man med avstamp i de globala utmaningarna har lyckats skapa nya lösningar som hjälper världens befolkning till en mer hållbar livsstil. Kort sagt önskar man med konferensen att sätta fokus på hur varje individ kan bidra på vägen till en mer hållbar framtid.

”Som del av världens största producenter av kemi, är vi naturligtvis aktivit engagerade för att bidra till att realisera FN’s agenda och stöttar således också projektet Sustainia Living”, säger Mark Meier, VD för BASF Nordic/Baltic, och fortsätter: ”Vi ser hållbarhet som en väsentlig parameter i lösningen på en rad av de utmaningar som världen står inför. Här är innovativ kemi en viktig del av lösningen. Hos BASF har vi bland annat utvecklat metoden  Sustainable Solution Steering®, som hjälper oss att löpande evaluera våra produkter utifrån ett hållbarhetsperspektiv och kan härigenom försäkra oss om att vi fortsatt utvecklar produkter och lösningar som stödjer en hållbar utveckling.” Han glädjer sig åt att under Sustainia Living få visa några av BASF’s lösningar som bidrar till en hållbar framtid och samtidigt få inspiration från andra.