Går det att odla i rymden?

Det första skolexperimentet för att testa om växtsticklingar bygger rötter i tyngdlöshet har skickats till den internationella rymdstationen (ISS). Försöket, sammansatt av Maria Koch, Raphael Schilling och David Geray - tre studenter från ett Naturbruksgymnasium i Ravensburg, Tyskland - lämnade Kennedy Space Center i Florida ombord på raketen SpaceX den 19 februari 2017 kl. 9.39 lokal tid.

Hittills har experiment som utförs i tyngdlöshet endast utförts för att studera tillväxtbeteenden hos frön. Om sticklingar kan användas för fortplantning av växter i rymden, skulle detta innebära ett viktigt framsteg i arbetet med att tillhandahålla mat för tidskrävande rymduppdrag, såsom till Mars.

"Vi är oerhört glada för möjligheten att utföra vårt experiment på ISS" säger Maria. "Det har inte funnits någon forskning på effekten av tyngdlöshet på sticklingar tidigare. Detta är en unik upplevelse."

För experimentet använder forskargruppen 15mm sticklingar från växten, Ficus Pumila (även kallad smygande Fig). Denna uppfyller kraven på tuffa resor: den är liten nog att passa det begränsade utrymmet och den är resistent mot temperaturskillnader på 4-28° C. Efter det att försöket har utförts i rymden, kommer ett kontrollexperiment också att genomföras på jorden under påverkan av gravitationen.

Experter från BASF Crop Protection division har stöttat de unga forskarna med kunskap, vetenskaplig rådgivning, material och utrustning. För att utveckla experimentet, genomförde studenterna även praktik vid BASF’s Agro Center i Limburgerhof, Tyskland. Eftersom sticklingarna kommer att genomgå extrema skillnader i temperatur och luftfuktighet i rymden, måste de skyddas mot sjukdomar som bakterie- eller svampinfektioner. Inom detta område har BASF delat med sig av både kunskaper och produkter. BASF’s fungicider Xemium® och Initium®, hjälper till att hålla sticklingarna friska under forskningstiden på ISS, och under resan dit och tillbaka.

"Detta är den mest spännande fältstudien jag någonsin varit inblandad i. Arbete inom forskning har alltid handlat om att utforska nya idéer. Men våra tester hittills har aldrig lämnat jorden," förklarar Sebastian Rohrer som arbetar inom området Early Fungicide Biology hos BASF’s Crop Protection division. ”BASF’s strategi för innovation bygger på kontakt och samarbete tillsammans med partners. Arbetet tillsammans med eleverna är ett bra exempel på detta, dessa ungdomar kommer att vara högst involverade i framtidensinnovationsarbete inom jordbruk,” fortsätter Sebastian.

Klicka här för att läsa hela press releasen eller följ projektet här