Invigning av världens längsta järnvägstunnel

• Betongtillsatsmedel från BASF för att klara extrema påfrestningar
  • Brandskyddsbruk och cementinjektionslösningar för att öka säkerheten

Efter nästan 20 års konstruktionsarbete öppnas Gotthardbastunneln i Schweiz den 1 juni och konstruktionskemikalier från BASF har bidragit till att göra världens hittills längsta järnvägstunnel möjlig. ”Vi är stolta över att våra innovativa lösningar och vårt tekniska kunnande har kunnat hjälpa våra kunder att klara utmaningarna med detta enorma projekt”, säger Ralf Spettmann, som leder BASF:s Construction Chemicals-division.

Den 57 kilometer långa Gotthardbastunneln är uppbyggd av omkring fyra miljoner ton betong – ungefär 40 gånger så mycket som användes för Burj Khalifa, världens högsta byggnad. BASF har levererat betongtillsatsmedel och cementinjektionslösningar för att förhindra vattenintrång och förse brandskyddsbruk till tunnelprojektet.

Långa avstånd och höga temperaturer i tunneln
    För den 20 kilometer långa sträckan mellan Erstfeld och Sedrun byggdes de två parallella tunnelrören och gallerierna som sammanbinder dem med ungefär 300 meters mellanrum med betongtillsatsmedel från BASF. ”Vid konstruktion under jord ställs det motstridiga krav på betongen: samtidigt som den ska kunna transporteras flera kilometer in i berget ska den vara bearbetbar i timmar och får inte stelna. Men dessutom måste den stelna nästan omedelbart när den väl sprutas på tunnelväggen. I Gotthardbastunneln var det en av de största utmaningarna”, säger René Bolliger, som är chef för BASF:s enhet för underjordskonstruktion för Tyskland, Österrike och Schweiz. Det var möjligt tack vare den rätta kombinationen av betongtillsatsmedel från BASF: MasterGlenium supermjukningsmedel användes för att göra betongen extra flytbar och bearbetbar, medan BASF:s acceleratorer för sprutbetong gjorde att den stelnade och hårdnade inom sekunder efter att den hade sprutats på tunnelväggen. BASF utvecklade dessutom ett tillsatsmedel speciellt för konstruktionen av Gotthardbastunneln som gör att cementhydrateringen går betydligt långsammare. I kombination med BASF:s supermjukningsmedel gjorde det nya tillsatsmedlet att betongen kunde användas optimalt även efter att ha transporterats långt och utsatts för höga temperaturer inne i berget. Systemet med supermjukningsmedel och retarderingsmedel användes både för inledande säkring efter utgrävning och under avgjutningen av det inre skalet.

Betonglösningar för djupa schakt
    Två vertikala schakt löper över 800 meter från bergsbyn Sedrun till en av de två multifunktionsstationerna i tunneln som fungerar som nödstopp och hyser ventilationsutrustning och annan teknisk infrastruktur. Även här hittar man lösningar från BASF: precis som för tunneln, säkrades schakten först med sprutbetong och försågs sedan med en vägg av gjutbetong. ”Det var en utmaning särskilt att transportera betongen via ett vertikalt rör genom schakten. Vi var tvungna att se till att betongens komponenter inte separerade på vägen ner”, förklarar René Bolliger. Genom att välja rätt supermjukningsmedel och hitta optimal dosering för användningsförhållandena såg BASF:s experter till att betongen fortfarande var lätt att bearbeta efter ett fritt fall på flera hundra meter. För att förhindra vattenintrång injicerades dessutom en mikrobetong i sprickor och håligheter i berget.

Brandskydd med BASF
    Bränder är en stor fara i tunnlar, och det finns stränga brandsäkerhetskrav. Om betong blir varmare än 1 000 °C förlorar den sin belastningsförmåga och tunneln kollapsar. Därför är Gotthardbastunnelns väggar nära den södra portalen belagda med speciellt brandskyddsbruk från BASF. ”Med den här produkten klarar tunnelväggarna temperaturer upp till 1 400 °C i minst 90 minuter. Det är värdefull tid vid brandbekämpningsinsatser”, säger Frank Clement, en av BASF:s experter på brandskyddslösningar vid underjordskonstruktion.

Aktiv partner till byggindustrin i Sverige
    I Sverige förser BASF:s varumärke Master Builders Solutions hållbara lösningar för en rad olika infrastrukturprojekt, som exempelvis Förbifart Stockholm, som kommer att sträcka sig 20 km under mark och sammanfoga Stockholms södra och norra delar. ”För att motverka riskerna med oväntad vatteninträngning och dåliga markförhållanden under tunnelbygget,erbjuder vi ett komplett utbud av injekteringstekniker som bidrar till att förbättrad rådande berg- och markförhållanden där tunneln skall drivas,” berättar Carl Groneberg, Key Account Manager hos BASF. Några av de produkter som används är Microcementen MasterRoc 650 och Master Glenium 151c. Master Builders Solutions kommer även vara med och bidra med sin expertis under bygget av Västlänken i Göteborg, som planeras att starta i slutet av 2018.