Platta skärmar visar sina sanna färger

”Tjock-TV’n” är snart ett minne blott. I stort sett alla som idag investerar i en ny TV väljer en platt bildskärm, varav de flesta är LCD-skärmar. LCD-tekniken är också grunden för många av våra moderna kommunikationsapplikationer, inklusive smartphones, bärbara datorer och läsplattor.

LCD står för liquid crystal display. Flytande kristaller ligger till grund för miljarder platta bildskärmar. Det var under 1990-talet, främst på grund av tillgången på högpresterande färgfiltermaterial, som de platta bildskärmarna började synas i handeln.

Bilderna på en flytande kristallskärm (LCD) med standardupplösning består av omkring två miljoner bildelement, även kallade pixlar. Det är färgfilterpigmenten som fäster vid de flytande kristallcellerna, som ger varje pixel dess färg.

De röda färgpartiklarna hos BASF's produktserie Irgaphor® Red säkerställer en utmärkt bildkvalitet hos bildskärmar med flytande kristaller (LCD). De används i färgfilter för bärbara, dator- och tv-skärmar. BASF har lyckats tillverka den senaste generationen med en partikelstorlek mindre än 40 nanometer. De små partiklarna möjliggör betydligt mindre spridning av ljus i färgfiltret. Detta leder till en skarp, renfärgad, lysande bild med hög kontrast.

Science Around Us är BASF’s onlineportal, där du finner djupdykningar i ämnen av olika slag, där BASF och kemi spelar en avgörande roll för utveckling av innovativa lösningar, som exemplet ovan. Är du intresserad av att läsa mer om kemin bakom de innovativa nonopigmenten från BASF, klicka på länken nedan. Här finner du även fler bilder, video och grafik.

Science Around Us – Platta skärmar visar sina sanna färger