Träffa BASF på Nordbygg 2014

•  BASF deltar som guld sponsor på Nordbygg Sustainability Days 2014, som äger rum den 1-4 april på Stockholmsmässan
  • Besök BASFs monter VH01:29 och hör mer om hur vi kan hjälpa till att möjliggöra
    framgångsrika hållbara lösningar för byggnadsprojekt
  • Missa inte våra seminarier 1 april 14:30-14:50 “BUILDTOG – A European Passive house project” och “How LCA (Life Cycle Assessment) and innovation contribute to sustainable construction” den 4 april kl. 12:10-12:40

Hos BASF skapar vi mer än bara kemikalier - vi skapar kemi i alla relationer. I över 50 år har vi haft ett nära samarbete med aktörer inom industrin för att möjliggöra framgångsrika hållbara byggnadsprojekt.

Bygga en hållbar framtid med kemi

Kemi är en hörnsten i byggandet och används i nästan varje del i alla strukturer. Kemi finner man i
broar och vägar som vi använder dagligen. Den finns i väggar, beläggningar, tak, golv och fönster som omger oss och i material som de flesta människor aldrig lägger märke till, såsom betong, isolering och tätskikt.

”Med BASF kemi kan byggnader vara mer hållbara och kräva färre resurser för underhåll” säger
Lars Gustafsson, Public Affairs Manager Scandinavia /Baltic.

På Nordbygg Sustainable Days kommer flera av våra affärsenheter att vara representerade i vår monter VH01:29. BASF erbjuder den bredaste portföljen av byggnadsmaterial som används direkt på byggarbetsplatser eller är integrerade i andra produkter: Allt från skum och latent värmelagring för värmeisolering, konkreta tillsatsmedel och reparationsprodukter, tätskiktslösningar och system för industriella och dekorativa golv till dekorativa färger och ytbeläggningar.

”Dessutom är byggbranschen en av våra viktigaste kundbranscher och utgör cirka tio procent av den totala försäljningen inom BASF-gruppen” fortsätter Lars Gustafsson.

Som en ledande leverantör av råvaror, system och ytbehandlingsprodukter till byggnadsindustrin ger BASF både ekonomiska och ekologiska lösningar som bidrar till hållbara bostäder och hållbart byggande genom att minska resursförbrukningen, sänka energiförbrukningen, öka livslängden för byggnader och möjliggöra snabbare konstruktionsprocesser.

”Vi kommer också att presentera ett unikt kalkylverktyg (LCA) och ett antal fungerande koncept som kan ge betydande besparingar ur ett hållbarhetsperspektiv för betong” säger Per Berglund, Market Manager för Construction Chemicals i Sverige.

• Byggnadsindustrin, branschfrågor

• energieffektivitet
  • hållbara bostäder
  • byggnadsindustrin
  • hållbara byggnadsprojekt
  • nordbygg sustainability days 2014

BASF är världens ledande företag inom den kemiska industrin – The Chemical Company. Produktportfölj spänner allt från kemikalier, plast och bearbetning produkter för växtskyddsmedel för olja och gas. Vi kombinerar ekonomisk framgång med socialt ansvar och miljöskydd. Genom vetenskap och innovation vi våra kunder inom praktiskt taget alla branscher att leva upp till samhällets nuvarande och framtida krav. Våra produkter och systemlösningar bidra till bevarandet av resurser, säkerställa hälsosamma livsmedel och näringsmässiga produkter och hjälper till att förbättra livskvaliteten. Vi har sammanfattat detta bidrag i vår affärssyfte: We Create chemistry for a sustainable future. 2013, BASF uppnådde en omsättning på ca € 74 miljarder och hade vid årets slut mer än 112.000 anställda. Ytterligare information om BASF är tillgängliga på webben på www.basf.se eller i den sociala Newsroom på newsroom.basf.com

PCI är en del av BASF. PCI är ledande leverantör av plattsättningsmaterial i Tyskland, Österrike och Schweiz och är en drivande innovatör av nya fäst- och fogprodukter bakom kakel och klinker och för montage av natursten. PCI kan även erbjuda olika system för stegljudsreduktion och har ett brett produktsortiment för reparation av betong. Mer information om PCI finns på www.pci-sverige.com.