Skolsmart är den första svenska podcasten som anpassats för iTunes

Skolsmart (skolsmart.skolmarknad.info) var den första svenska podcasten som anpassades för att utnyttja den förenkling, bredare lyssnarskara och ökade funktionalitet som erbjöds när den nya versionen av iTunes® nyligen lanserades. Podcasting, dvs enkelt producerade, distribuerade och konsumerade ljudprogram i MP3-format, har under 2005 etablerat sig som en praktisk möjlighet för miljarder människor över hela världen. Termen podcasting har myntats av branschfolk genom en kombination av varumärket iPod och begreppet broadcasting. Ibland används dom närliggande orden podradio och audioblogging som synonymer till podcasting. Podcasting är det historiskt enklaste sättet att hantera ljud i tid och rum. Aldrig tidigare har det varit möjligt för var och en att producera, katalogisera, distribuera, konsumera, återanvända samt lagra tal, musik och andra former av hörbara sinnesintryck. Skolsmart är Sveriges första podcast som handlar om marknadsföring. Här kan lyssnarna höra skolledare, forskare och konsulter berätta om skolrelaterad marknadsföring och skolutveckling. Podcasten drivs av IT-visionären, forskaren, marknadsföringskonsulten och utbildaren Richard Gatarski. Richard var bland dom första i Sverige som brett missionerade om Internet och annan datorbaserad kommunikationsteknologi. Richard Gatarski säger att "podcasting är cool, kul och okomplicerat. Det har nu blivit mycket skönare att använda både tal och musik i medierad form. Skolsmarts lyssnare är få till antalet, men särskilt intresserade - precis som det skall vara". På mindre än två år har alltifrån enskilda medborgare runt om på jorden till globala medieföretag börjat podcasta. Exempel på andra podcasts är Dagens skiva, Amdone, Utbyggarna, mors, Sommar i P1, The Daily Source Code, Room 208, Estúdio Raposa, Don and Drew show, Catholic Insider, Shelley the Republican, Tokyo Calling, BBC, Disney, Engadget, IBM, HP, Apple, General Motors och nätverk av radiostationer. Podcastar kan avlyssnas i alla MP3-spelare, oavsett om dom är bärbara eller inbyggda i datorer, mobiltelefoner, PDA:er och mediaspelare i olika former. Som ett riktmärke finns det mer än 15 miljoner iPods, ett av dom ledande märkena av portabla MP3-spelare. I tjänsten iTunes®, Apples system för nedladdning av musik till iPods och andra MP3-spelare, har det sålt över en halv miljard musiklåtar. Den 28 juni 2005 släpptes en ny version av iTunes® som uppdaterats för att hantera podcasting. Apples styrelseorförande Steve Jobs beskrev vid lanseringen podcasting som "hetare än vad som helst i radio" och att “Apple gör podcasting till allmängods genom att helt bygga in det i iTunes” . Vid starten fanns över 3000 podcasts indexerade bara i iTunes® podcastkatalog och antalet växer explosionsartat. Exempel på andra kataloger och programvarer för podcasting finns i länklistan nedan. Dom svenska aktörerna på podcastingmarknaden är än så länge få, men ökande i antal. För mer information: Richard Gatarski, 070-880 26 27, richard.gatarski@skolmarknad.info Se även: skolsmart.skolmarknad.info (webbplats för att ta del av Skolsmart) en.wikipedia.org/wiki/Podcasting (definitioner och podcastinghistoria) podcasting.se (katalog över svenska podcasts) podradio.nu (tjänst för podcastprenumeration) ipodder.org (katalog och programvaror för podcasting)