​Svenska Båtunionen i möte med Mikael Damberg om båtmotorstölderna

Tisdagen den 29 oktober mötte Svenska Båtunionens (SBU) ordförande Christer Eriksson inrikesminister Mikael Damberg för att ta upp de omfattande problemen med båtmotorstölder. Cirka 2500 båtmotorer stjäls varje år och internationella stöldligor kan nästan obehindrat föra dessa och annat stöldgods ut ur landet. De omfattande stölderna påverkar flera branscher och vanligt folks vardag. Förtroendet för myndigheterna riskerar att urvattnas.

– Vi kräver krafttag mot stöldligorna och att Tullen ska ges befogenhet och resurser att kontrollera utgående transporter i jakt på stöldgods, beslagta misstänkt stöldgods samt kvarhålla och identifiera misstänkta personer i samband med dessa kontroller, säger Christer Eriksson.

Efter mötet är Christer Eriksson försiktigt optimistisk. Inrikesminister Mikael Damberg lyfte ett antal åtgärder som regeringen har initierat för att hindra den internationella brottslighetens framfart. Med bland annat fler poliser och bättre resurser till Tullen, en utredning som ska läggas fram i mars om bättre samverkan mellan Tull, Polis och Kustbevakning samt förbättrade kontroller av inresande misstänkta individer tror Mikael Damberg resultat ska uppnås.

– Jag är positiv efter vårt möte. Vi har inte kommit helt i mål, men jag förväntar mig att det kommer att hända mycket nästa år, säger SBU:s ordförande, Christer Eriksson.

Läs mer om Svenska Båtunionens arbete mot stölder av båtmotorer och delar på batunionen.se och i tidningen Båtliv på batliv.se.

• Brott, juridik, rättsfrågor

Svenska Båtunionen - båtklubbarnas paraplyorganisation med 170 000 medlemmar. Vi värnar om fritidsbåtlivet i Sverige och arbetar aktivt med båtmiljöfrågor, sjösäkerhet samt juridisk rådgivning till våra medlemmar.

Christer Eriksson

Ordförande 0705177838