Rättelse: Bauer Medias årssammanfattning och månadsbrev

I föregående utskick så var det fel i siffrorna gällande "Kommersiell lyssnarandel" och ”Total lyssnarandel/mediehus” så därför kommer här ett nytt mail med korrekt information. Vi ber om ursäkt för detta.

__________________________________________________________________________________________

Ett spännande radioår har passerat! Den 1:a augusti 2018 startade de nya nationella nätverken. Tack vare den förbättrade tekniska täckningen för de nya nätverken ökade räckvidden för kommersiell radio markant under andra halvåret och tog andelar från SR. Bauer Media behåller positionen som marknadsledare med god marginal till NENT.

Den goda utvecklingen för ljudkonsumtion under 2018 har speglats i medieinvesteringarna i radio. Enligt Mediebyråbarometern är radio det medieslag som ökar mest under 2018 med hela 22,4%!

Helår

Bauer Media ink digitalt

+2%

0%

+6%

Total lyssnarandel / mediehus

SR

9,4

14,0

76,6

10,3

14,7

75,0

10%

5%

-2%

Digital veckoräckvidd

Helår

RadioPlay

27%

Bauer Medias digitala plattform RadioPlay har haft ett fantastiskt 2018 och nådde i snitt en halv miljon lyssnare i veckan vilket är en ökning med hela 27% jämfört med föregående år. RadioPlay erbjuder sina lyssnare ljudunderhållning att tillgå när det passar dem bäst och den gedigna och växande poddportföljen har bidragit till att Bauer Media når nya målgrupper och kan erbjuda kunderna ett fint räckviddstillskott.

Den positiva trenden för kommersiell radio och poddlyssnande ser ut att hålla i sig inför 2019. Det kommersiella lyssnandet har ökat och tar lyssnare från SR och den digitala ljudkonsumtionen spås fortsatt ökning. Att konsumera radio och poddar on demand passar den moderna människan och är en av många orsaker till det blomstrande lyssnandet som erbjuder större frihet och ett större utbud än någonsin tidigare! Enligt Kantar SIFO angav hela 1,6 miljoner under 2018 att de lyssnar på en podcast under en snittvecka, vilket är en ökning med 27% jämfört med föregående år.

Källa: Kantar SIFO Orvesto Konsument 2017:2 samt 2018:2, Podcastlyssnande = "Radio via Internet i efterhand" + "Nedladdade Radioprogram" + "Podcast.

December

Bauer Media avslutar året starkt. Under december når Bauer Media hela 5,3 miljoner unika lyssnare en snittvecka! Det är en ökning med 10% jämfört med samma period föregående år.

Period (vecka 49-52)

dec 2017

dec 2018

Bauer Media ink digitalt

10%

8%

12%

Mix Megapol har trots den ökade konkurrensen på radiomarknaden lyckats bibehålla sin starka position som marknadsledare under december. NRJ och Rockklassiker presterar fantastiskt under månaden och båda ökar med drygt 30% jämfört med samma period föregående år!

Period (vecka 49-52)

18%

25%

-7%

Kommersiell radio hade en fantastisk december 2018 och stärkte sin position mot SR som under december månad tappade lyssnarandelar med hela 7%. Bauer Media bidrog främst till den ökade lyssnarandelen för kommersiell radio och ökade under december med hela 25% jämfört med samma period föregående år.

Digital veckoräckvidd

35%

Bauer Medias digitala plattform RadioPlay hade en stark månad under december! Över 600 000 svenskar lyssnade på RadioPlay under en snittvecka i december, vilket är en ökning på hela 35% jämfört med samma månad föregående år. December var även en stark månad jämfört med årssnittet för 2018 som låg på strax över 500 000 lyssnare/veckan.

Källa: Sifo/Advantage och Adswizz

• Livsstil