Dags för ett smalare och vassare public service

I dag lanserar Bauer Media en rapport om public service och dess utformning. Rapporten är ett inlägg i debatten om hur public service ska se ut de kommande tio åren – en fråga som just nu ligger på regeringens bord.

I rapporten Ett smalare och vassare public service framförs kritik mot dagens public service. Men rapporten pekar också på områden där public service är viktigt.

- Public service-företagen har en unik roll, och den är som viktigast när det gäller till exempel nyhetsverksamhet, granskande journalistik och värnandet av kulturen. Problemen uppstår när public service försöker erbjuda populärast och bredast möjliga utbud och konkurrera med privata medier, säger Staffan Rosell, VD för Bauer Media.

I juni överlämnades den parlamentariska utredningen om public services kommande tillståndsperiod till regeringen. Sedan tidigare har en särskild public service-skatt föreslagits som ska ersätta dagens licensfinansiering. I det nya förslaget ska public service även få ökade anslag och finansiering för en ännu längre tidsperiod. Medlen ska öka år 2020 och sedan trappas upp ytterligare över en tioårsperiod.

- Vi är väldigt kritiska till förslaget om en uppräkning och menar att det riskerar att försämra mediemångfalden. En automatisk årlig uppräkning innebär en ständig förstärkning av public service-företagens position relativt kommersiella medier. Det är feltänkt att föreslå en automatisk uppräkning till public service, särskilt i en tid när kommersiella medieföretag kämpar med vikande intäkter, säger Staffan Rosell.

Förra veckan presenterade Danmarks Radio ett omfattande sparpaket. Anslagen till danska public service krymps nu med 20 procent och bolaget får ett förtydligat uppdrag att fokusera på kärnverksamheten. I Sverige har förslaget väckt både inspiration och kritik. Kritiska röster pekar på att politiken inte ska blanda sig i public services verksamhet.

- I rapporten pekar vi på att det är viktigt att ha två tankar i huvudet samtidigt. Å ena sidan är det viktigt att värna och gärna stärka den redaktionella friheten för public service, å andra sidan måste bolagen få ett tydligare uppdrag. Eftersom public service finansieras och regleras politiskt behöver vi kunna föra en debatt om vilket fokus som verksamheten ska ha, säger Staffan Rosell.

I rapporten beskrivs public service påverkan på konkurrensen. På radioområdet är public service dominans tydlig och Sveriges Radio står för närmare 80 procent av lyssnandet. Bauer Media är särskilt kritiska mot att SR både låter som de kommersiella konkurrenterna och aktivt försöker konkurrera med desamma. P3:s reklamjingel ”P3 älskar ny musik” ofta följt av ”För att du älskar ny musik. Utan reklam” nämns som ett exempel på det senare.

- Public service har unika förutsättningar att göra program där den kommersiella potentialen är svag, men där behovet är stort. Därför måste public service uppdrag koncentreras och tydliggöras. Med vår rapport hoppas vi kunna inspirera och visa hur det kan gå till, avslutar Staffan Rosell.

Riksdagen kommer fatta beslut om public service nästa tillståndsperiod nästa år.

• musik
  • reklam