Mord i Norrlands djupa skogar

Nu är det äntligen dags för Mordpodden att fortsätta sin resa genom Sverige och berätta några av landets allra mörkaste historier. Den här gången beger sig podden till Norrbotten och Lappland.

Vi frågade våra lyssnare vilken landsdel de tyckte att vi skulle ta upp i säsong tre. Gensvaret var enormt och majoriteten röstade på Norrland. Eftersom det är ett stort område valde vi ut två landskap, säger Amanda Karlsson.

Mordpodden blev nyligen utsedd till årets nykomling i det svenska podcastpriset 2016. En titel de hoppas kunna förvalta väl under den kommande säsongen. – Det är fantastiskt att så många personer uppskattar det vi gör. Även om vi älskar att jobba med podden kan den stundtals vara oerhört tidskrävande, så den ärofyllda titeln har helt klart gett oss extra energi till den kommande säsongen, säger Linnéa Bohlin

Den nya säsongen kommer precis som de tidigare bjuda på både berättelser och diskussioner där Linnéa och Amanda gräver djupare i domarna. Däremot vill de den här gången även involvera sina lyssnare i avsnitten.
Vi är bortskämda med engagerade lyssnare som ofta delar med sig av kloka tankar och funderingar, både kring specifika fall, men även om rättssystemet i allmänhet. Det här är tankar och frågor som vi vill ska få höras i vår podcast, säger Amanda.

Vad som började som ett skolprojekt blev snabbt en nationell succé. Nu är Mordpodden en av RadioPlays största poddar med över 100 000 lyssningar i veckan.