Ny podcast hyllar misslyckade affärer

Bakom varje miljardidé finns det hundratals satsningar som gått åt skogen. Varje dag kommer roliga, kreativa, nya produkter som tyvärr ingen vill köpa. Om just dessa misslyckanden handlar RadioPlays nya podcast "Misslyckade affärer" som har premiär idag.

I podden vill programledarna hylla misslyckandet. Både människor, företag och samhället lär sig av motgångar. Affärsidéer som inte funkade bäddar ofta för nya planer och produkter som blir succéer.

Podden görs av Mattias Bergman och Andreas Utterström som även står bakom poddarna Misslyckade brott och Misslyckade makthavare. Nu tar de sig an mindre lyckade affärsidéer med samma humoristiska och lättsamma tonalitet.

Misslyckade affärer är minst lika spännande som Misslyckade brott. Ta bara när norrmännen får för sig att bygga en bil i glasfiber. Eller när världens största varumärke Coca-Cola går bort sig fullständigt genom att ändra receptet på läsken. Eller haveriet med den svenska skoldatorn Compis! Det finns hur många intressanta misslyckanden som helst, säger Mattias Bergman.

- Vi skrattar inte åt de här företagarna. Vi ser dem i stället som hjältar som tagit stora risker och brunnit för sina idéer. Om det blir mer accepterat att misslyckas kommer fler svenska företagare och entreprenörer våga satsa på de affärer som kan leda till de allra största succéerna, säger Andreas Utterström.

Premiäravsnittet handlar om plastcykeln Itera som utvecklades på 1980-talet. Grundarna Lars Samuelsson och Jan Olsson har en förkärlek för plast och tror sig ha kläckt nästa stora, nytänkande produktidé. Med ett statligt lån på 25 miljoner kronor, motsvarande 82 miljoner kronor idag, sätter männen igång sina storartade planer och startar produktionen av plastcykeln. Det grundarna inte har en aning om i det här läget är att de har tagit ännu ett steg mot ett fiasko i världsklass – ett fiasko som man kan lära sig mycket av.

Misslyckade affärer utkommer med nytt avsnitt varje torsdag. Lyssna på premiäravsnittet här eller i RadioPlay-appen.