BAUHAUS blir ny samarbetspartner till IAAF Diamond League-galan i Stockholm

BAUHAUS inleder ett samarbete med IAAF Diamond League-galan i Stockholm och tar därmed över stafettpinnen från tidigare samarbetspartnern Dagens Nyheter. I och med samarbetet byter även galan namn till Stockholm BAUHAUS Athletics, även kallad BAUHAUS-galan, och är en av fjorton galor som ingår i den globala tävlingsserien IAAF Diamond League. Stockholm BAUHAUS Athletics arrangeras den 30 juli på Stockholms Stadion.

Internationella Friidrottsförbundet har 213 medlemsländer men endast elva av dessa har en IAAF Diamond League-tävling. Den globalt mycket uppskattade tävlingen genomförs på Stockholms Stadion som har världsrekord i antal världsrekord på en arena – 83 stycken. Sedan starten år 1967 har Dagens Nyheter varit titelsponsor men i år inleds en ny era i den internationella friidrottshistorien genom att byggvaruhuset BAUHAUS blir titelsponsor och galan får därmed även ett nytt namn – Stockholm BAUHAUS Athletics.

BAUHAUS är sedan tidigare även huvudsponsor till Svenska Friidrottsförbundet och genom Stockholm BAUHAUS Athletics stärker byggvaruhusets sin roll som svensk friidrottssamarbetspartner.

- Vi på BAUHAUS tycker att idrott och sport är något som är otroligt viktigt, både för den enskilde personen och för samhället. Därför lägger vi en stor del av vår sponsorsatsning på just idrott. Det känns mycket roligt att vara med och stödja den generationsväxling som svensk friidrott befinner sig i just nu. Friidrotten är en folkkär idrott med djupa traditioner och många starka förebilder. Vi hoppas också kunna vara med och bidra till återväxten bland unga, kommande friidrottslöften genom Stockholm BAUHAUS Athletics, säger Johan Saxne, Informations- och marknadschef på BAUHAUS Sverige.

Det finns mycket att ser fram emot inom ramen för denna mycket dynamiska samverkan.

- Det är en historisk dag för Stadionklubbarna då vi byter namn på en av världens största friidrottstävlingar. BAUHAUS kommer in och vill bygga något nytt och fräscht tillsammans med oss när vi går in den andra perioden av IAAF Diamond League 2015-2019. Vi vill fortsatt inspirera stockholmarna med stjärnglans och samtidigt bjuda på tradition och mångfald, framhåller Jan Kowalski från Stadionklubbarna som arrangerar Stockholm BAUHAUS Athletics.

Stockholm BAUHAUS Athletics genomförs den 30 juli på Stockholms Stadion.

För mer information, vänligen kontakta:
Informations- och marknadschef BAUHAUS Sverige
Mobil: 070/640 39 16
E-mail: jsa@bauhaus.se

Jan Kowalski
Stadionklubbarna som arrangerar Stockholm BAUHAUS Athletics
Mobil: 0703/462 441
E-mail: jk@kowan.com

Om BAUHAUS:

Om Stockholm BAUHAUS Athletics:

Stockholm BAUHAUS Athletics är en av fjorton galor som ingår i den globala tävlingsserien, IAAF Diamond League. Internationella Friidrottsförbundet har 213 länder, men endast 11 av dessa har en IAAF Diamond League-tävling. Därmed är vi med i en exklusiv skara av världens främsta arrangörsstäder- och nationer samt har kontrakt med den globala serien av toppgalor till och med år 2019. Stockholm BAUHAUS Athletics är helt jämställd och de manliga och kvinnliga utövarna har exakt samma struktur gällande prispengar. Många av stjärnorna inspirerar barn och ungdomar. Detta leder till att flera yngre svenskar rör på sig, idrottar och detta påverkar folkhälsoarbetet i positiv riktning. Denna höginternationella gala arrangeras på Stockholms Stadion som är uppskattat av idrotts- och kulturvänner världen över. Stockholms Stadion har världsrekord i antal världsrekord på en arena, 83 stycken. Inom friidrottsvärlden är galan i Stockholm speciellt uppskattad av aktiva, tränare, ledare och agenter för sin familjära stämning med god service för alla våra gäster.