BAUHAUS satsar digitalt med ny mediestrategi

Under 2015 lägger BAUHAUS om sin mediestrategi och investerar cirka 40 procent av den totala budgeten i digitala kanaler genom annonsering i främst mobiler och surfplattor. Det är en ökning med 160 procent från förgående år. BAUHAUS börjar även distribuera DR-utskick digitalt som komplement till de fysiska utskicken.

BAUHAUS är en av Sveriges 50 största medieköpare och i takt med att konsumentbeteendet förändras lägger BAUHAUS om sin mediestrategi för kommande år. Den nya strategin innebär bland annat att den digitala investeringen ökar med 160 procent – från 25 procent av den totala budgeten 2014, till 40 procent 2015.

BAUHAUS genomgår även en stor förändring av sina DR-utskick som framöver också kommer distribueras digitalt i stället för enkom via fysiska utskick.

- Konsumentbeteendet har förändrats och i december 2014 kunde Mediebyråbarometern för första gången konstatera att annonseringen online nu gått om print*. Det är en tydlig indikation att vår ökade satsning på annonsering i digitala kanaler är helt rätt i tiden, säger Johan Saxne, Informations- och marknadschef BAUHAUS Sverige.

BAUHAUS medieköp 2013 samt 2014, i miljontals kronor:
2013 investerade BAUHAUS totalt 199.647 MSEK brutto enligt TNS SIFO RM
2014 investerade BAUHAUS totalt 232.166 MSEK brutto enligt TNS SIFO RM
Källa: TNS SIFO Reklammätningar

*http://www.sverigesmediebyraer.se/mediebyrabarometern/mediebyrabarometern-december-2014/

För mer information kontakta:
Johan Saxne, Informations- och marknadschef BAUHAUS Sverige
Mobil: +46 (0)70 6403916
Mail: jsa@bauhaus.se

Om BAUHAUS:
BAUHAUS är en av Europas ledande byggvaruhuskedjor och har 270 varuhus i 18 länder (Österrike, Kroatien, Tjeckien, Danmark, Estland, Finland, Tyskland, Ungern, Island, Norge, Slovenien, Bulgarien, Spanien, Sverige, Schweiz och Turkiet, Luxemburg, Slovakien). BAUHAUS etablerades i Sverige 1997 och är idag marknadsledande inom byggvaruhandeln med sina 17 varuhus på den svenska marknaden. BAUHAUS har sitt huvudsäte i Mannheim, Tyskland, där företagets första byggvaruhus invigdes år 1960.

www.bauhaus.se

Johan Saxne