BAUHAUS sponsrar speedway-landslaget och elitserieklubben Rospiggarna

BAUHAUS utökar sitt engagemang i svensk speedway. Nu går byggjätten in som sponsor av landslaget, VM-guldmedaljörer 2015, samt de regerande svenska mästarna Rospiggarna. Sedan tidigare sponsrar BAUHAUS speedway-stjärnan Andreas Jonsson och talangen Jakob Thorsell. Det nya sponsorskapet löper hela 2017 och är en del av BAUHAUS satsning på att främja svensk idrott och sport.

BAUHAUS investerar mycket i olika sponsorskap som främjar idrottssverige. Sedan tidigare sponsrar byggvaruhuskedjan exempelvis Andreas Jonsson, en av Sveriges mest framgångsrika speedway-förare någonsin, och speedway-talangen Jakob Thorsell. Nu utökar företaget sin satsning på speedway och går in som sponsor av det svenska speedway-landslaget samt elitserieklubben Rospiggarna. Sponsorskapet innebär att BAUHAUS logotyp kommer att synas på såväl landslagets som Rospiggarnas tävlingsdräkter under hela 2017.

– Vi valde att utöka vårt engagemang i sponsring av speedway eftersom det är en mycket populär publiksport runtom i landet, inte minst bland våra kunder. Både landslaget och Rospiggarna har skördat stora framgångar under den senaste tiden. Att associeras med respektive lag är givetvis positivt för BAUHAUS som varumärke, men framförallt ger sponsorskapet oss möjlighet att främja svensk idrott och sport ytterligare, säger Johan Saxne, marknadschef på BAUHAUS Sverige.

Stor framgång för svensk speedway
I och med svenska speedway-landslagets vinst i lag-VM 2015, då elva år av polsk och dansk dominans bröts, samt förra årets brons är de återigen tillbaka i världstoppen.

– Det är jätteroligt att ett så välkänt företag som BAUHAUS ger sig in på speedway, det ger verkligen sporten ett lyft. Samarbetet med BAUHAUS kommer att ge oss bättre förutsättningar i det stundande World Games och lag-VM, förklarar Morgan Andersson, förbundskapten för speedway-landslaget.

2016 års svenska mästare, Rospiggarna, är en av Sveriges mest framgångsrika speedway-klubbar och har flera SM-guld på meritlistan. Bland klubbens förare finns Andreas Jonsson och Jakob Thorsell, som BAUHAUS sponsrar sedan tidigare.

– För klubben är det mycket positivt att förknippas med ett så pass stort och seriöst företag som BAUHAUS, säger Mikael Teurnberg, lagledare i Rospiggarna.

BAUHAUS övriga sponsorskap inom motorsport inkluderar Formel 4-föraren Hampus Ericsson (lillebror till Formel 1-föraren Marcus Ericsson), rallycross- och STCC-föraren Johan Kristoffersson samt rallycross-föraren Petter Solberg.