Friidrott i världsklass på BAUHAUS-galan

16 juni är det dags för Diamond League att inta Stockholms Stadion genom BAUHAUS-galan. Elva olympiska mästare, sju världsettor och 59 VM-titlar kommer vara på plats och tävla med förhoppningarna på nya rekord.

BAUHAUS-galan är en av 14 friidrottsgalor i den världsomspännande IAAF Diamond League. 16 juni intar några av världens främsta friidrottsstjärnor Stockholms Stadion med förhoppningarna på nya rekord. Några av de världsstjärnor som är klara för galan är bland andra trestegshopparen Christian Taylor (USA), stavhopparen Renaud Lavillenie (FR) samt vår egna Sanna Kallur (SE) som gör bejublad comeback i 100 meter häck.

Stjärnfyllt på Stockholms Stadion
Renaud Lavillenie (FR) är regerande olympisk mästare i stavhopp och den friidrottare som hoppat högst i historien. Han har gjort 17 tävlingar över sex meter varav tre i vintras. Han har dock aldrig lyckats i Stockholm men det kan vara i år det vänder.

Ytterligare en stjärna att hålla koll på är trestegshopparen Christian Taylor (USA). Christian Taylor har dominerat tresteget de senaste åren. Han vann OS i London 2012 och VM i Beijing ifjol med historiens näst längsta hopp, 18.21. Amerikanen har hoppat fyra gånger över 18 meter det senaste året under tiden som han har radat upp nio raka segrar.

Europamästaren och hemmahoppet Sanna Kallur ställs mot tuffast möjliga motstånd den 16 juni. Kendra Harrison (USA) var häromveckan tre hundradelar från att slå ett av de omöjliga världsrekorden från 80-talet. På samma startlinje som Harrison, ska Susanna Kallur nu stå i sitt första lopp på sex år över 100 meter häck.

Torsdag 16 juni 2016
BAUHAUS-galans Diamond League-grenar
Kvinnor:
200m, 400m, 1500m, 3000m hinder, 100m häck, höjd, längd och diskus
Män: 100m, 800m, 5000m, 400m häck, stav, tresteg, kula och spjut

Schema för presskonferenser 16 juni:
13.00: Christian Taylor – Renaud Lavillenie – Shawn Barber – Melker Svärd Jacobsson
13.20: Julius Yego – Kim Amb – Keshorn Walcott
13.40: David Rudisha – Kalle Berglund
14.00: Chaunté Lowe – Sofie Skoog – Desirée Rossit
14:20: Meraf Bahta – Charlotta Fougberg – Lovisa Lindh (in Swedish)
14.40: Brittney Reese – Brooke Stratton – Khaddi Sagnia
15:00: Susanna Kallur - Kendra Harrison

För detaljerat program, vänligen se här:

För mer information:

För mer information, vänligen kontakta:
Informations- och marknadschef BAUHAUS Sverige
Mobil: 070/640 39 16
E-post: jsa@bauhaus.se

Lorenzo Nesi
Communication Manager BAUHAUS-Galan
Mobil: 070/886 64 44

Om Stockholm BAUHAUS Athletics:
Stockholm BAUHAUS Athletics är en av fjorton galor som ingår i den globala tävlingsserien, IAAF Diamond League. Internationella Friidrottsförbundet har 213 länder, men endast 11 av dessa har en IAAF Diamond League-tävling. Därmed är vi med i en exklusiv skara av världens främsta arrangörsstäder- och nationer samt har kontrakt med den globala serien av toppgalor till och med år 2019. Stockholm BAUHAUS Athletics är helt jämställd och de manliga och kvinnliga utövarna har exakt samma struktur gällande prispengar. Många av stjärnorna inspirerar barn och ungdomar. Detta leder till att flera yngre svenskar rör på sig, idrottar och detta påverkar folkhälsoarbetet i positiv riktning. Denna höginternationella gala arrangeras på Stockholms Stadion som är uppskattat av idrotts- och kulturvänner världen över. Stockholms Stadion har världsrekord i antal världsrekord på en arena, 83 stycken. Inom friidrottsvärlden är galan i Stockholm speciellt uppskattad av aktiva, tränare, ledare och agenter för sin familjära stämning med god service för alla våra gäster.