Johan Saxne på BAUHAUS är en av Handelns Mäktigaste 2016

John Saxne, marknadschef på BAUHAUS, är handelns 46:e mäktigaste 2016, upp från plats 54 förra året. Enbart fyra marknadschefer finns med på listan, varav Johan Saxne är en. Därtill är han den enda representanten för bygg- och järnhandeln. Det stod klart när tidningen Market utsåg handelns 68 mäktigaste idag.

För tredje året i rad har Market och Icanyheter rankat handelns 68 mäktigaste vd:ar, chefer, företeelser och ägare. Rankingen görs utifrån kandidaternas makt och påverkan på svensk detaljhandel under året.

Nu står det klart att Johan Saxne, marknadschef på BAUHAUS, är en av handelns 68 mäktigaste 2016. Sett till samtliga kategorier hamnade Johan Saxne på plats 46 av 68, upp från plats 54 förra året. Johan Saxne är den enda personen från bygg- och järnhandeln att komma med på listan och dessutom en av enbart fyra marknadschefer.

– Jag är stolt över att finnas med i rankingen av Handelns Mäktigaste. I tider då många av våra konkurrenter går med förlust fortsätter BAUHAUS att satsa offensivt. Under året har vi till exempel kunnat öppna ett helt nytt varuhus i Sisjön. Inte bara är det ett av Bauhaus största varuhus i Europa, det är även ett av Sveriges största sett till samtliga varuhus i landet. Vi har även kunnat rekrytera hela 1100 nya medarbetare. Att bli uppmärksammad som en av handelns mäktigaste, dessutom den enda inom bygg- och järnhandeln, blir som ett kvitto på att våra satsningar uppskattas i detaljhandelsbranschen, säger Johan Saxne, marknadschef BAUHAUS.

Om Handelns Mäktigaste 2016
Handelns Mäktigaste är en årlig tävling arrangerad av tidningarna Market och Icanyheter. En jury bestående av representanter för tidningarna nominerade i slutet av september 58 kandidater som under det innevarande året bedömdes ha mest makt och påverkan på svensk detaljhandel. Genom en öppen nomineringsprocess på Market.se utsåg läsarna ytterligare tio kandidater. Under knappt tre veckor, från 5 oktober till 21 oktober, gavs läsarna möjlighet att rösta. Drygt 4100 röster kom in.

Läsarrösterna tillsammans med juryns bedömningar fastställde den slutgiltiga listan. Juryn har utgått från kriterierna formell makt, informell makt, och extraordinära faktorer. Läsarrösterna avgjorde vid oenighet i juryn. Rankningen gör inte anspråk på att vara vetenskaplig utan är baserad på redaktionens bedömningar och läsarnas val.

• johan saxne
  • handelns mäktigaste 2016