Dagens industri lanserar ny satsning på mobilitet

Idag lanserar Di Gruppen en ny långsiktig redaktionell satsning med fokus på mobilitet. Inom konceptet ryms också konferensen Stora Mobilitetsdagen som äger rum 8 december, parallellt med konferensen Ekotransport. Mobilitet är även en del av konferensen Omstart Sverige i september.

Nytt är också trendrapporten Mobility Insights som regelbundet följer utvecklingen inom området. Ett advisory board inrättas dit beslutsfattare och experter bjuds in.

“Vi lever i en tid av ständig förändring, drivet av pandemier, ökade krav på hållbarhet och ett mera modernt och flexibelt sätt att agera både privat och i yrkeslivet. Mitt i allt detta genomgår vi en enorm elektrifiering av vårt samhälle, med alla dess fördelar och risker. I skärningspunkten för allt detta finns ordet mobilitet”, säger Di:s chefredaktör och Di-gruppens affärschef Peter Fellman.

Di:s redaktionella mobilitetsbevakning finns samlad under di.se/mobilitet och skickas ut i ett exklusivt nyhetsbrev en gång i veckan till nyckelpersoner och beslutsfattare i sektorn.

“Vi kommer att rapportera och analysera vad som händer inom tekniken, politiken och affärerna som kommer forma den nya mobiliteten, och hålla koll på den förändringsvåg som nu sveper över stora delar av världen”, säger Per Mattsson, ansvarig redaktör för Di Mobilitet.

Satsningen sker i samarbete med founding partners Kvdbil, OKQ8 samt analys- och teknikkonsultföretaget WSP.

“Hur vi reser, arbetar och möts i staden har varit under stark förändring under många år, något som nu accelererar med anledning av situationen i världen just nu. Detta påverkar människors vardag i allra högsta grad och vi ser fram emot att vara med och bidra med kunskap om hur man kan framtidssäkra framtidens mobilitet. Med närmare 50 000 samhällsutvecklare runt om i världen ser vi att vi har en roll att fylla” säger Fredrik Bergström, affärsområdeschef advisory, WSP Sverige

”Mobilitet har en oerhört stor påverkan på både samhället och oss som enskilda individer. Framförallt är det hållbarhet och miljö det påverkar men också hur samhället kommer att se ut i framtiden beroende på hur vi löser mobilitetsfrågan både i arbets- och privatliv.

Det är dags att vi tar ett helhetsgrepp i ämnet och inte bara diskuterar enskilda fordonsslag eller transportsätt, Vi måste samordna detta, förbereda och styra mot framtiden till en fungerande hållbar mobilitetslösning där vi väger in både nytta, miljö och hållbarhet. Kvdbil är en stor aktör inom bilsegmentet och ser att vi kan bidra från vårt håll med både insikter och aktivt arbete. Vi välkomnar denna satsning från Dagens industri och är övertygade om att en helhetssyn på mobilitet kommer att få stort genomslag.” säger Lars Nyqvist, vd, Kvdbil.

“En hållbar utveckling kräver hållbar omställning – utifrån varje individs och företags förutsättningar. Vi vill vara en del av lösningen på våra kunders behov av mobilitet i framtiden, därför känns det helt rätt att ta en framskjuten position tillsammans med Di Mobilitet” säger Helen Axelsson, Direktör B2B Sales, OKQ8.

Kontaktpersoner:

Mikael Salo, utvecklingschef Di Gruppen / Chefredaktör Aktuell Hållbarhet