Helhetsgrepp vinner Guldpillret för minskad förskrivning av sömnmedel

För tionde året i rad korar Läkemedelsförsäkringen i samarbete med Dagens Medicin vinnaren av Guldpillret. Årets vinnare är Norrlidens hälsocentral, Region Kalmar län, för arbetet med att minska förskrivningen av sömnmedel.

Om vinnarna:
Projektet Sömnmedel och hur vi blev av med dem - nästan har drivits vid en vårdcentral i ett socioekonomiskt utsatt område. Vårdcentralen utmärkte sig genom att ha regionens högsta förskrivning av sömnmedel vilket blev startskottet för ett omfattande och enträget förbättringsarbete från personalens sida där man både lyckades minska förskrivningen av sömnmedel men också erbjuda patienter med behov andra behandlingsalternativ. Med information och fortbildning i personalgruppen kunde den negativa trenden brytas och förskrivningen minskade från 42 till 12 individer per 1 000 listade. Idag har det nya arbetssättet permanentats.

Juryns motivering:
"För ett engagerat teamarbete som kan inspirera fler, har årets vinnare tagit itu med ett allvarligt hälsoproblem med en kraft som bara uppstår på vårdgolvet. Med stöd av förskrivningsstatistik och översyn av gamla vanor, får personer med sömnproblem fler och bättre alternativ till sömnmedel och därmed mätbart bättre läkemedelsanvändning. Ett beundransvärt initiativ som gett hållbar förändring för både personal och patienter."

Om Guldpillret:
Guldpillret delas i år ut för tionde gången. Priset instiftades 2010 av Läkemedelsförsäkringen och Dagens Medicin, och sedan 2017 står även branschbevakaren Apoteksmarknaden bakom utmärkelsen. Syftet med priset är att uppmärksamma behovet av en bättre och säkrare läkemedelsanvändning, för att minska risken för läkemedelsskador.

–Sömnmedel är en läkemedelsbehandling där det är särskilt angeläget att vården hanterar förskrivning försiktigt. Genom personalens eget förbättringsarbete har årets vinnare i projektform lyckats komma åt ett problem för patienter som många andra vårdgivare kan känna igen sig i, säger Robert Ström, vd för Läkemedelsförsäkringen och juryns ordförande.

I juryn för Guldpillret ingår dessutom Lars L Gustafsson, professor i klinisk farmakologi, Karolinska institutet, Lotta Håkansson, förbundsordförande för Reumatikerförbundet, Thomas Lönngren, tidigare chef European Medicines Agency, nu verksam som konsult, Sineva Ribeiro, ordförande i Vårdförbundet, Märit Johansson, ordförande i Apotekarsocieteten, Mikael Hoffmann, ordförande i Svenska Läkaresällskapets kommitté för läkemedelsfrågor, Christina Kennedy, chefredaktör, Dagens Medicin och Apoteksmarknaden

Om prisutdelningen:
Guldpillret utdelades i dag den 4 december på Läkemedelsmarknadsdagen 2019, som arrangeras av Dagens Medicin Agenda och Läkemedelsmarknaden. Vinnarna får ett utbildningsstipendium på 50 000 kronor samt ett diplom.

Kontaktpersoner:

Pristagarna: Katarina Jervelind, Verksamhetschef, katarina.jervelind@regionkalmar.se, 0480-819 88

Juryns ordförande: Robert Ström, vd, Läkemedelsförsäkringen, 070-296 16 20

Projektledare: Pernilla Åbrink, projektledare för Guldpillret, Dagens Medicin/ Apoteksmarknaden,

0735-58 65 59.

• Hälsa, sjukvård, läkemedel

Dagens Medicin är det enda oberoende nyhetsmediet för svensk hälso- och sjukvård, och har enligt Orvesto Näringslivs senaste mätning 88 000 läsare varje vecka. Dagens Medicin riktar sig till beslutsfattare och legitimerad vårdpersonal i hälso- och sjukvården. På sajten och i digitala nyhetsbrev publiceras nyheter varje vardag.

Genom seminarieavdelningen Dagens Medicin Agenda anordnas ett stort antal mötesplatser varje år.