Resumé presenterar Näringslivets 150 superkommunikatörer

Misslisibell, Foto: Björn Olsson/Kamerareportage/Resumé

13-åriga Misslisibell toppar listan över skickligaste kommunikatörerna

Prins Daniel, Zlatan och ärkebiskopen Antje Jackelén är med på Resumés lista över Näringslivets 150 Superkommunikatörer som offentliggörs den 4 mars på Fotografiska.

I fjol toppades listan av Ikeas Ingvar Kamprad och i år får han se sig slagen av 13-åriga Lisa ”Misslisibell” Jonsson.

Det är för tredje årets som tidningen Resumé listar Näringslivets 150 superkommunikatörer.

– Det här är en lista med namn som lyckas förändra Sverige genom kommunikation. Det är goda exempel att inspireras av för att de tänker kommunikativt i allt som de gör, säger Resumés chefredaktör Claes de Faire.

Hur känns det att vinna?

– Det är coolt tycker jag, eftersom jag inte är jättepratig och inte så himla bra på att kommunicera i skolan. Så det är jättekul, säger vinnaren Lisa ”Misslisibell” Jonsson.

Varför tror du att du vinner?

– Jag tror jag hamnar på första plats för att trots att jag är så pass ung, ändå når ut och kommunicerar till så många personer på nätet, säger Lisa.

Vad utmärker en superkommunikatör?

– En person som förmår nå fram, beröra och skapa stordåd. Jag tror att stark kommunikation idag handlar om att agera, vara genuin och våga vara transparent och inkluderande på riktigt. Och inte minst att våga vara experimentell, säger jurymedlemmen Per Schlingmann.

Motivering till vinnaren 2015:”Näringslivets digitalisering är omvälvande. Villkoren för att bygga trovärdighet för kommunikation och varumärke förändras och blir mer transparenta. Aldrig någonsin har det varit så viktigt att vara äkta och visa autenticitet. Med sina dryga 250 000 följare påverkar Lisa Jonsson, 13 år, stora delar av den unga generationen i deras syn på varumärken. Den som idag vill kommunicera och nå fram måste söka sig utanför de traditionella kanalerna. Välkomna till dagens villkor - näringslivet styrs av 13-åringar.”

Topp-10:

1 Lisa ”Misslisibell” Jonsson, bloggerska och Youtubestjärna

2 Prins Daniel, hertig av Västergötland

3 Zara Larsson, sångerska och bloggare

4 Zlatan Ibrahimovic, fotbollsstjärna och registrerat varumärke med egen mediekanal

5 Felix ”PewDiePie” Kjellberg, spelrecensent Youtubestjärna med 34 miljoner följare

6 Carolina Neurath, författare och journalist SvD Näringsliv

7 Daniel Sachs, vd Proventus och Dramatens styrelseordförande

8 Antje Jackelén, ärkebiskop i Svenska kyrkan

9 Fredrik Eklund, fastighetsmäklare, entreprenör och dokusåpastjärna

10 Gunhild Stordalen, läkare, filantrop och ordförande i Stordalen Foundation

I juryn 2015 sitter: Lena Ahlström, vd och grundare Ledarstudion, Per Schlingmann, rådgivare och grundare Per Schlingmann AB, Thomas Backteman, executive director och partner Hallvarsson & Halvarsson, Kattis Ahlström, generalsekreterare Bris, Cecilia Schön Jansson, vd Sveriges Kommunikatörer, Claes de Faire, Resumés chefredaktör och Katarina Ekspong, redaktionschef Resumé.

Hela listan offentliggörs kl 17.00 onsdagen den 4 mars på Fotografiska och publiceras på www.resume.se.

Mer information kring listan finns på resume.se/150 och i Resumé kan du även läsa en intervju med vinnaren.