Ulf Skarin slutar som chefredaktör för Veckans Affärer

”Efter 25 år som anställd vill jag nu förverkliga min dröm att starta eget.”

Ulf Skarin har arbetat i redaktionella ledningspositioner på VA sedan år 2000, under de senaste tre åren som chefredaktör.

”Sedan jag tog över som chefredaktör har vi arbetat intensivt med att ge VA:s varumärke en tydligare redaktionell profil med ett fokus på förändring och att spegla framväxten av det nya näringslivet.”

Den tydligare inriktningen har lett till en ökad räckvidd, framförallt i digitala medier där va.se nära tredubblat antalet besökare till över 150 000 unika besökare per vecka. Under 2014 vände samtidigt Veckans Affärer ett tidigare minusresultat till en redovisad vinst på 1,2 miljoner kr.

”Jag brinner för förändring och nu är det dags för mig att gå vidare. Under det senaste åren har jag träffat många entreprenörer i mitt arbete med att positionera Veckans Affärer som det nya näringslivets självklara mediepartner. Vilket i sin tur inspirerat mig att ta nästa steg i livet och bli egen företagare.”, säger Ulf Skarin.

”Det är tråkigt att Ulf väljer att sluta när vi nu vänt utvecklingen för Veckans Affärer, en vändning som inte hade varit möjlig utan hans fantastiska insatser”, säger Mikael Nestius, VD för Bonnier Business Media Sweden där Veckans Affärer ingår som ett affärsområde.

”Veckans Affärer är idag ett lönsamt affärsområde, antalet fullbetalda prenumerationer ökar och vi har nyligen lanserat ett nytt digitalt analysbrev som gör att Veckans Affärer återigen kommer ut varje vecka.”

Att Ulf Skarin väljer att sluta som chefredaktör påverkar inte Veckans Affärers redaktionella inriktning.

”VA:s framgångsrika fokus på förändring och det nya näringslivet kommer att vara oförändrat", säger Mikael Nestius.

Processen med att hitta en ny chefredaktör har inletts och Ulf Skarin stannar kvar som chefredaktör fram till sista juli i år för att göra övergången smidig.

Ulf Skarin kommer fortfarande på deltid att vara knuten till Bonnier Business Media som redaktionell konsult och vara delaktig i VA:s fortsatta utveckling.

För mer information kontakta:

Ulf Skarin, chefredaktör Veckans Affärer

ulf.skarin@va.se