Vändning för Veckans Affärer

Efter ett tufft 2013 vände Veckans Affärer under förra året till vinst samtidigt som va.se etablerat sig som en av Sveriges största ekonomisajter på nätet. Och från och med januari i år är VA tillbaka med veckoutgivning.

Under 2014 omsatte Veckans Affärer AB 34 miljoner kronor och redovisade ett resultat på 1,3 miljoner kronor. Under 2013 var omsättningen 37,5 miljoner med ett resultat på -8,1 miljoner kronor.

“Vändningen är ett tydlig resultat av de senaste två årens målmedvetna arbete med att bygga en tydligare redaktionell position för Veckans Affärer”, säger Ulf Skarin, chefredaktör för Veckans Affärer.

Förutsättningarna för företag har förändrats kraftigt under det senaste decenniet. Digitalisering och en snabb teknikutveckling, nya avreglerade globala marknader, kunskapens och kompetensens allt större vikt och nya organisationsformer i företagen har tillsammans ritat om spelplanen. Utöver det har även attityder och värderingar kring frågor som ledarskap, hållbarhet och jämlikhet förändrats. Tillsammans ställer den här utvecklingen nya krav på bolagen och på medarbetarna. Vi kallar det för det nya näringslivet och Veckans Affärer är den självklara samlingsplatsen.

“Förutom att tjäna pengar, vilket är ett kvitto på att vi är på rätt väg, får vi en väldigt positiv respons på vår journalistik och perspektiv”, säger Ulf Skarin.

Nyligen nominerades va.se till Årets digitala tidskrift och sajten har under 2014 tredubblat trafiken till 185 000 unika besökare/vecka. Magasinet har numera en stabil upplageutveckling och under året arrangerade VA över 40 event.

Den 15 januari var det premiär för Veckans Affärers digitala analysbrev med ett unikt innehåll som distribueras endast till VA:s prenumeranter. Med analysbrevet är Veckans Affärer nu tillbaka på en veckoutgivning - varannan vecka med digitalt analysbrev och varannan vecka med magasin.