Veckans Affärer utser Näringslivets mäktigaste kvinna 2016 - Mia Brunell Livfors, vd och koncernchef, Axel Johnson

Det är artonde året som Veckans Affärer kartlägger och utser näringslivets mäktigaste kvinnor. Och mäktigast av dem alla är Mia Brunell Livfors, vd och koncernchef, Axel Johnson. Det sker med motiveringen:

"Efter en lång och spikrak karriär i en av Sveriges mäktigaste familjedynastier har Mia Brunell Livfors bytt familj. Som ny vd och koncernchef med 22 000 anställda, en omsättning på drygt 70 miljarder, några av Sveriges starkaste varumärken och med ledord som mångfald och hållbarhet har hon makten att förändra i grunden."

Mia Brunell Livfors karriäråd till unga kvinnor som siktar på toppositioner i näringslivet är att välja sin chef noga. "En bra chef är någon som det är möjligt att ha en rak och öppen relation till, det ska finnas en ärlighet och ett ömsesidigt förtroende. Ledarskap måste dessutom vara personligt, det är bara det som fungerar och skapar engagemang. Det ska vara tillåtet att misslyckas, ingen är perfekt, det leder till att man vågar vara nytänkande och pröva nya idéer", säger hon.

Veckans Affärer har i snart två decennier konsekvent bevakat jämställdhet inom näringslivet.

"Så länge som normen för ledarskap fortfarande är manligt, så länge ledningsgrupperna mest består av män, så länge behövs Veckans Affärer för att fortsätta möta, räkna och lyfta fram näringslivets mäktigaste kvinnor”, säger Åsa Uhlin, som i dag börjar jobbet som chefredaktör på Veckans Affärer, den andra kvinnan på posten.

Kartläggningen av näringslivets mäktigaste kvinnor är indelad i åtta underkategorier: Utöver Näringslivets mäktigaste kvinna utser vi mäktigaste börs-vd, direktör, ägare, styrelseledamot, entreprenör, digitalist och opinionsbildare.

Här är hela listan över vinnarna i varje kategori.

Näringslivets mäktigaste kvinna 2016

Mia Brunell Livfors - Vd och koncernchef Axel Johnson

"Efter en lång och spikrak karriär i en av Sveriges mäktigaste familjedynastier har hon bytt familj. Som ny vd och koncernchef med 22 000 anställda, en omsättning på drygt 70 miljarder, några av Sveriges starkaste varumärken och med ledord som mångfald och hållbarhet har hon makten att förändra i grunden."

Mäktigaste börs-vd:n

Helena Stjernholm - Vd Industrivärden

"Det är hon som har den största makten över Stockholmsbörsens utveckling under 2016. Med kontroll över 60 miljarder i börsvärde och fyra nya vd:ar redan på plats i några av Sveriges största bolag är hon redan på god väg att modernisera det som länge var Sveriges mäktigaste herrklubb."

Mäktigste direktören

Azita Shariati - Vd Sodexo

"Hon har utsetts till Sveriges bästa chef, nominerats till ”European Diversity Awards”, hamnat i toppen av ”Top 20 Women in Business in Northern Europe” och för ett år sedan blev hon av Veckans Affärer utsedd till Näringslivets mäktigaste kvinna 2015."

Mäktigaste entreprenören

Lena Apler - Collector

"Hon har det senaste året tagit sitt finansbolag till bank och direkt vidare till börsen. Det blev kursrusning och ytterligare en succé i raden. Och tillväxten och innovationsivern driver hon vidare i samma raska takt."

Mäktigaste ägarna

Louise Lindh & Katarina Martinson - Lundbergföretagen

"De tar steg för steg över en av näringslivssveriges mäktigaste sfärer. Precis som sin pappa har de ordentligt flyttat fram sina positioner under det senaste året, och gör sig redo för att en dag ta över rodret"

Mäktigaste digitalisten

Sara Mazur - Forskningschef Ericsson

"Hon skruvade isär apparater hemma redan som barn. Med 650 forskare och en enorm budget är det hon som nu ser till att Sverige fortsätter att ligga i täten i den mobila teknikutvecklingen"

Mäktigaste opinionsbildaren

Darja Isaksson - Grundare Ziggy Creative Colony

"Hon tror inte på gud, men hon tror på digitalisering. Och hennes mission är att utforska hur digitaliseringen nu förändrar alla aspekter av det mänskliga samhället."

Mäktigaste styrelseproffset

Ulla Litzén - Atlas, Copco, SKF, NCC, Alfa Laval, Husqvarna, Boliden

Hon gick i bräschen långt innan det fanns några tankar på att är en fördel med mångfald i styrelserummen. I dag tillhör hon Wallenbergfärens främsta styrelseproffs som fortsätter att lägga storbolag efter storbolag till sin uppdragslista.

Så gjorde vi:

Börs-vd:ar: Samtliga kvinnliga vd:ar från Stockholmsbörsen har rankats efter börsvärdet den 16 februari 2016 och sin personliga potential.

Ägare: Tre faktorer har bedömts: inflytande i bolaget, andel av ägandet och potential för ännu större inflytande.

Entreprenörer: En avvägning mellan bolagets omsättning, potential att bli ännu större och potential att förändra en etablerad bransch.

Opinionsbildare: Här har vi värderat inflytande i det svenska näringslivet, genomslag i ekonomimedier och potential att förändra rådande normer eller system.

Styrelseproffs: Enbart styrelseuppdrag i bolag som omsätter över 100 miljoner kronor har räknats. Rankning efter antal uppdrag, storlek på uppdragen, typ av uppdrag och potential att i framtiden kunna ta ytterligare tungviktsuppdrag.

Direktörer: En avvägning mellan hur stort kapital de basar över, antal anställda, storlek på bolaget och inflytande över bolagets strategi och framtid plus potential att ta sig an större uppgifter.

Digitalister: Chefer med direkt eller indirekt ansvar för det digitala har rankats utefter potential att styra digitaliseringen av samhället.

För mer information kontakta:

Alexanda Sjöholm, Assefa kommunikation,

alexandra@assefa.se, 0705-25 66 00