Försäljningen av begagnade bilar ökade med 3,3 % i oktober

Under oktober månad ökade antalet sålda begagnade bilar till privatpersoner med 3,3 % jämfört med samma månad 2009. Räknat i antal bilar såldes det 94 041 bilar, vilket är 2 967 fler begagnade bilar än oktober 2009, enligt biltestföretaget BilCert.

”Det är första gången sedan februari 2008 som den ackumulerade försäljningen för året överstiger föregående år, vilket naturligtvis är glädjande.”, säger Fredrik Grundsell, vd på biltestföretaget BilCert.

Totalmarknaden ökade 3,3 % i oktober

Under oktober månad såldes det 94 041 begagnade bilar till privatpersoner (fördelat på bilhandel 31 441 bilar, privatmarknad 58 940 och företag 3 660), vilket är en ökning med 3,3 % jämfört med samma månad förra året. Ackumulerat för 2010 har det sålts 814 830 begagnade bilar, vilket är en ökning med 0,1 % jämfört med samma period 2009.

Bilhandeln ökade med 7,5 % i oktober

Bilhandeln sålde totalt 31 441 begagnade bilar till privatpersoner under oktober månad, vilket är en ökning med 7,5 % jämfört med samma månad förra året. Det är bilar som är sex år och äldre som har sålts i större omfattning än tidigare. Nyare begagnade bilar sålde sämre, framförallt bilar som är fyra till fem år gamla där nedgången var minus 15,5 %.

”Bilhandeln har fått vind i seglen så här i höstmörkret, men det är fortfarande så att nyare begagnade bilar säljs i mindre omfattning. Det kan vara en kombination av begränsat begagnatlager och en oerhört stark nybilsförsäljning som tar mycket av säljarnas tid, då finns inte kraften att sälja begagnat även om det är en bra affär. Vi ser också att många privatpersoner väljer att sälja dessa nyare begagnade bilar själva.”, säger Fredrik Grundsell på BilCert.

Ackumulerat för 2010 har bilhandeln sålt 293 444 begagnade bilar till privatpersoner, vilket är en minskning med 0,2 % jämfört med samma period 2009.

Privatmarknaden ökade med 0,9 % i oktober

58 940 bilar bytte ägare mellan privatpersoner i oktober månad, vilket är en ökning med 0,9 % jämfört med samma månad förra året. Ackumulerat för året har det sålts 488 948 begagnade bilar mellan privatpersoner, vilket är en ökning med 0,2 % jämfört med samma period året innan. Bilar som är mellan fyra till fem år gamla säljs i större omfattning än tidigare mellan privatpersoner.

”Det är faktiskt ett trendbrott mot tidigare och kan bero på att man anser det vara relativt lätt att sälja dessa bilar själv samt att man får ut maximalt med pengar för bilen.”, säger Fredrik Grundsell.