Försäljningen av begagnade bilar ökade med 3,7 % i september

Under september månad 2010 ökade antalet sålda begagnade bilar till privatpersoner med 3,7 % jämfört med samma månad 2009. Räknat i antal bilar såldes det 91 318 bilar, vilket är 3 245 fler begagnade bilar än september 2009, enligt biltestföretaget BilCert.

”Delvis är det bilhandelns förtjänst. Många bilfirmor har rekryterat ny personal som naturligtvis gör att man hinner med både nybilsförsäljning och begagnat.”, säger Fredrik Grundsell, vd på biltestföretaget BilCert.

Totalmarknaden ökade 3,7 % under september månad 2010

Under september månad såldes det 91 318 begagnade bilar till privatpersoner (fördelat på bilhandel 31 547 bilar, privatmarknad 56 455 och företag 3 316), vilket är en ökning med 3,7 % jämfört med samma månad förra året.

Ackumulerat för året har det sålts 720 799 begagnade bilar, vilket är en minskning med 0,3 % jämfört med föregående år.

Bilhandeln ökade med 8,1 % under september

Bilhandeln sålde totalt 31 547 begagnade bilar till privatpersoner under september 2010, vilket är en ökning med 8,1 % jämfört med samma månad förra året. Det är framförallt bilar som är 6 år och äldre som sålts i större omfattning.

”Även om lite nyare begagnade bilar fortfarande säljer något sämre än 2009 så har den nedåtgående trenden brutits. Bilhandlare har rekryterat och håller på att rekrytera ny säljpersonal vilket syns i statistiken. Jag tror att året slutar på plus för bilhandeln, säg mellan 345 och 350 000 sålda begagnade bilar.”, säger Fredrik Grundsell på BilCert.

Ackumulerat för 2010 har bilhandeln sålt 262 003 begagnade bilar, vilket är en minskning med 1,1 % jämfört samma period 2009.

Privatmarknaden ökade med 1,5 % under september 2010, nu på plus jämfört med 2009

56 455 bilar bytte ägare mellan privatpersoner under september 2010, vilket är en ökning med 1,1 % jämfört med september 2009.

Ackumulerat för 2010 har det sålts 430 018 begagnade bilar mellan privatpersoner, vilket är en ökning med 0,2 % jämfört med samma period 2009.

”Det är första gången sedan mars 2008 som privatmarknaden ackumulerat är större än föregående år, vilket kan betyda att ekonomin för många ser ljusare ut än tidigare. Det är, som tidigare, framförallt bilar som är äldre än 10 år gamla som byter ägare, men skillnaden är att nu även bilar som är fyra till fem år gamla har sålts i större omfattning, bilar som alltså är något dyrare.”, säger Fredrik Grundsell.