Försäljningen av begagnade bilar ökade med 7,9 % i augusti

Under augusti månad ökade antalet sålda begagnade bilar till privatpersoner med 7,9 % jämfört med samma månad 2009. Räknat i antal bilar såldes det 87 812 bilar, vilket är 6 427 fler begagnade bilar än augusti 2009, enligt biltestföretaget BilCert.

”Både bilhandeln och försäljningen mellan privatpersoner ökar. Det är speciellt glädjande för bilhandeln som har haft det svårt att hitta bra begagnade bilar att sälja.”, säger Fredrik Grundsell, vd på biltestföretaget BilCert.

Totalmarknaden ökade 7,9 % i augusti

Under augusti månad såldes det 87 812 begagnade bilar till privatpersoner (fördelat på bilhandel 30 579 bilar, privatmarknad 54 359 och företag 2 874), vilket är en ökning med 7,9 % jämfört med samma månad förra året. Ackumulerat för 2010 har det sålts 629 481 begagnade bilar, vilket är en minskning med 0,9 % jämfört med samma period 2009.

Bilhandeln ökade med 11,2 % i augusti

Bilhandeln sålde totalt 30 579 begagnade bilar till privatpersoner under augusti månad, vilket är en ökning med 11,2 % jämfört med samma månad förra året. Nyare begagnade bilar sålde sämre medan bilar äldre än sex år såldes i större omfattning än samma period föregående år.

”Det är glädjande att utvecklingen äntligen vänt för bilhandeln. Och det med besked. Det har varit tuffa perioder i bilhallarna med hög nybilsförsäljning fördelat på lite personal. Nu verkar det som om det balanseras lite bättre, även om de nyare begagnade bilarna fortfarande släpar efter i försäljningen. Det är sådana bilar som borde kommit in som inbyten vid nybilsförsäljningen. Det finns nog lite mer att ta av trots allt.”, säger Fredrik Grundsell på BilCert.

Ackumulerat för 2010 har bilhandeln sålt 230 456 begagnade bilar till privatpersoner, vilket är en minskning med 2,2 % jämfört med samma period 2009.

Privatmarknaden ökade med 6,1 % i augusti

54 359 bilar bytte ägare mellan privatpersoner i augusti månad, vilket är en ökning med 6,1 % jämfört med samma månad förra året. Ackumulerat för året har det sålts 373 563 begagnade bilar mellan privatpersoner, vilket är en minskning med 0,1 % jämfört med samma period året innan.

”Det är en ökning i försäljningen av begagnade bilar som är fyra till fem år gamla mellan privatpersoner, vilket borde oroa bilhandeln något. En del av dessa bilar bör ha gått som inbyte vid nybilsaffärer istället för att säljas privat.”, säger Fredrik Grundsell.