Försäljningen av begagnade bilar ökade med 7,9 % i februari

Under februari månad ökade antalet sålda begagnade bilar till privatpersoner med 7,9 % jämfört med samma månad 2011. Räknat i antal bilar såldes det 71 837 bilar, vilket är 5269 mer begagnade bilar än februari 2011, enligt fordonsauktionsföretaget BCA Vehicle Remarketing.

”Försäljningen av begagnade fordon för de två första månader har varit mycket stark. Vi ser ingen påverkan av oron i konjunkturen, snarare tvärtom.”, säger Jonas Ramnek, VD på fordonsauktionsföretaget BCA Vehicle Remarketing.

Totalmarknaden ökade med 7,9 % i februari

Under februari månad såldes det 71 837 begagnade bilar till privatpersoner (fördelat på bilhandeln  30 397 bilar, privatmarknaden 38 476 och företag 2 964), vilket är en ökning med 7,9 % jämfört med samma månad förra året.

Bilhandeln ökade med 8,5 % i februari

Bilhandeln sålde totalt 30 397 begagnade bilar till privatpersoner under februari månad, vilket är en ökning med 8,5 % jämfört med samma månad förra året.

”Bilhandeln har rivstartat under 2012 med två starka månader av försäljningstillväxt. Detta har lett till minskat utbud av begagnade fordon från bilhandeln. Jämför man försäljningen med 2010 är den ännu starkare, plus 24,8 %.”, säger Jonas Ramnek, VD på fordonsauktionsföretaget BCA Vehicle Remarketing.

Privatmarknaden ökade med 8,1 % i februari

38 476 bilar bytte ägare mellan privatpersoner i februari månad, vilket är en ökning med 8,1 % jämfört med samma månad förra året.

BCA Vehicle Remarketing har mer än 60 års erfarenhet av auktionsmarknaden för fordon. Sedan starten 1946 och fram till idag har BCA varit ledande inom denna del av bilmarknaden. Med 50 defleet- och remarketingcenter är BCA Europa den största auktionsgruppen i Europa.

Jonas Ramnek, VD, BCA Vehicle Remarketing, tfn: 0701-620 120 eller e-post: jonas.ramnek@bca-bilauktion.se

BCA skickar ut denna begagnat statistik varje månad. Statistiken är grundad på information från VROOM om ägarbyten som tillhandahålls av bilregistret.