Försäljningen av begagnade bilar sjönk med 10 procent i augusti

Trenden med minskad försäljning av begagnade bilar till privatpersoner håller i sig. Ackumulerat för året är nu nedgången 6,4 % jämfört med 2007, enligt biltestföretaget BilCert.

"Mest mark tappar den auktoriserade bilhandeln. Deras begagnatförsäljning gick ner med 15,4% i augusti. Även antalet begagnataffärer mellan privatpersoner låg på en lägre nivå, men den tappade endast 5 %.", säger Fredrik Grundsell, VD på BilCert.

"Man ska också ha i åtanke att den auktoriserade handeln säljer bilar som är något dyrare. I en begynnande långkonjunktur så kan de bilarna vara mer svårsålda. 75 % av deras sålda begagnade bilar är nyare än sju år." fortsätter Fredrik Grundsell.

Under augusti såldes det 57 166 begagnade bilar till privatpersoner, vilket är en minskning med 10 % jämfört med samma månad förra året. Hittills i år har det sålts 466 400 begagnade bilar till privatpersoner, vilket innebär en minskning med 6,4 % jämfört med 2007.

Den auktoriserade handeln tappade 15,4 % i augusti

Den auktoriserade MRF-handeln sålde 13 493 begagnade bilar till privatpersoner, vilket är en minskning med 15,4 % i augusti jämfört med samma månad förra året. Ackumulerat för året har MRF-handeln sålt 115 808 begagnade bilar, vilket är en minskning med 8,2 % jämfört med förra året.

Privatpersoner fortsätter att vara aktiva i begagnathandeln
29 338 bilar bytte ägare mellan privatpersoner i augusti månad, vilket är en minskning med 5 % jämfört med samma månad förra året. Ackumulerat för året har det sålts 223 181 begagnade bilar mellan privatpersoner, vilket är en minskning med 5,8 % jämfört med förra året.

"Cirka 25 % av bilarna som säljs mellan privatpersoner är upp till 7 år gamla, resterande som säljs är av äldre modell. De bilarna är naturligtvis billigare och det kan vara en orsak till att privatmarknaden inte avtar lika brant som den auktoriserade begagnatförsäljningen.", avslutar Fredrik Grundsell.

-------------------------

Fredrik Grundsell, VD, BilCert, tfn: 0705-760224 eller e-post: fredrik.grundsell@bilcert.se

BilCert skickar ut denna begagnatstatistik varje månad. Statistiken är grundad på information från VROOM om ägarbyten som tillhandahålls av bilregistret.

-------------------------

BilCert är ett varumärke som ägs av Acert AB. BilCert vill stärka konsumenters kunskaper om köp av begagnade bilar.

BilCert erbjuder rikstäckande konditionstester av bilar till konsumenter, samt ger information om begagnade bilar på internet för att säkerställa ett tryggt och säkert bilägande. Acert AB har idag avtal med 51 testcenter på 47 olika orter runt om i Sverige.

Den begagnade bilmarknaden mellan privatpersoner uppgick år 2007 till 356 889 bilar.