Försäljningen av begagnade bilar sjönk med 7,7 % första halvåret 2009

Under första halvåret 2009 sjönk antalet sålda begagnade bilar till privatpersoner med 7,7 %. Räknat i antal bilar såldes det 38 665 färre begagnade bilar, men i juni bromsade nedgången upp, enligt biltestföretaget BilCert.

"Det är fortfarande en bit kvar upp till 2007 års nivåer, men det ser ut som om nedgången har bromsats upp. I juni gick marknaden endast ned med 0,8% totalt.", säger Fredrik Grundsell, vd på biltestföretaget BilCert.

Totalmarknaden minskade med 0,8 % i juni

Under juni månad såldes det 84 451 begagnade bilar till privatpersoner, vilket är en minskning med 0,8 % jämfört med samma månad förra året. "Det var under den här tiden 2008 som totalmarknaden för begagnade bilar sjönk dramatiskt. Om man jämför med 2007 så ligger totalmarknaden fortfarande cirka 10 procent lägre i juni, men botten är nådd nu.", säger Fredrik Grundsell. Under första halvåret 2009 har det sålts 465 358 bilar till privatpersoner, vilket är en minskning med 7,7 % jämfört med första halvåret år 2008.

Bilhandeln ökade med 10 % i juni

Bilhandeln sålde totalt 30 698 begagnade bilar till privatpersoner under juni månad, vilket är en ökning med 10 % jämfört med samma månad förra året. "Försäljningen sjönk dramatiskt under första halvåret 2008, minus 20 procent, så det är skönt att det återigen tar fart 2009. Nybilsförsäljningen går trögt och då visar bilhandlarna att de kan vara duktiga på begagnataffären också, bara det finns tid till det. Dessutom ser prisfallet ut att ha dämpats då lagren ute hos bilhandlarna sjunker, i vissa fall har priserna till och med stigit. Det är naturligtvis positivt då man lider av låg nybilsförsäljning.", säger Fredrik Grundsell. Ackumulerat för första halvåret 2009 har bilhandeln tappat 3,4 % jämfört med första halvåret 2008.

Privatmarknaden minskade med 6,4 % i juni

50 308 bilar bytte ägare mellan privatpersoner i juni månad, vilket är en minskning med 6,4 % jämfört med samma månad förra året. "Det som är märkbart är att bilar som är fyra till sju år gamla säljs i större omfattning än tidigare månader. Detta kan vara en vändning även för privatmarknaden.", enligt Fredrik Grundsell. Ackumulerat för första halvåret i år har det sålts 271 203 begagnade bilar till privatpersoner, vilket är en minskning med 11,4 % jämfört med första halvåret året innan.

Fredrik Grundsell, VD, BilCert, tfn: 0705-760 224 eller e-post: fredrik.grundsell@bilcert.se

BilCert skickar ut denna begagnatstatistik varje månad. Statistiken är grundad på information från VROOM om ägarbyten som tillhandahålls av bilregistret.