Försäljningen av begagnade bilar sjönk med 9,2 % första kvartalet 2009

Under första kvartalet 2009 sjönk antalet sålda begagnade bilar till privatpersoner med 9,2 %. Räknat i antal bilar såldes det 21 751 färre begagnade bilar, enligt biltestföretaget BilCert.

"Så länge det inte sker fler oförutsedda händelser börjar man få bottenkänning på begagnat-marknaden för bilar. Många konsumenter har uppmärksammat att räntorna ser ut att stabilisera sig på en låg nivå. Fler vågar gå från tanke till handling och köpa en begagnad bil. Möjligtvis på bekostnad av nybilsförsäljningen.", säger Fredrik Grundsell, vd på biltestföretaget BilCert.

Totalmarknaden minskade 1 % i mars

Under mars månad såldes det 76 988 begagnade bilar till privatpersoner, vilket är en minskning med 1 % jämfört med samma månad förra året. "Att totalmarknaden minskade med endast en procent ska man ta med försiktighet då påskledigheten inföll under mars månad 2008, vilket hade en negativ effekt på antalet sålda begagnade bilar. ", säger Fredrik Grundsell. Under första kvartalet 2009 har det sålts 214 230 bilar till privatpersoner, vilket är en minskning med 9,2 % jämfört med första kvartalet år 2008.

Bilhandeln ökade med 8 % i mars

Bilhandeln sålde totalt 29 829 begagnade bilar till privatpersoner under mars månad, vilket är en ökning med 8 % jämfört med samma månad förra året. "Att bilhandeln har ökat med så mycket som 8 % beror naturligtvis dels på att det var fler dagar att göra affärer på jämfört med 2008, att det finns attraktiva finansieringsalternativ, men också att bilhandlarna har fokuserat på att minska sitt begagnatlager och därmed sin riskexponering mot eventuella prisfall. En låg nybilsförsäljning gör också att man har större möjligheter att fokusera på begagnataffären." säger Fredrik Grundsell. Ackumulerat för första kvartalet 2009 har bilhandeln tappat 2,9 % jämfört med första kvartalet 2008.

De bilhandlare inom bilhandeln som är anslutna till MRF (Motorbranschens Riksförbund) sålde
15 632 begagnade bilar till privatpersoner, vilket är en ökning med 9,8 % eller 1 389 bilar i mars månad jämfört med samma månad förra året. Ackumulerat för första kvartalet 2009 har MRF handeln minskat försäljningen med 5,4 % jämfört med första kvartalet år 2008. "Det är framförallt nyare begagnade bilar som står ut inom MRF-handeln. Bilar som är 0-3 år gamla ökade i försäljning med 20,1%, medan bilar som är äldre än 6 år minskade i omfattning.", fortsätter Fredrik Grundsell på BilCert.

Privatmarknaden minskade med 7 % i mars

43 771 bilar bytte ägare mellan privatpersoner i mars månad, vilket är en minskning med 7 % jämfört med samma månad förra året. "Det är en generell nedgång över alla årsmodeller, undantaget de allra nyaste bilarna som endast minskade med 2,6 %. Vid svårare tider väljer de som inte har så mycket över i plånboken att avvakta av försiktighetsskäl.", enligt Fredrik Grundsell. Ackumulerat för första kvartalet i år har det sålts 121 698 begagnade bilar till privatpersoner, vilket är en minskning med 13,3 % jämfört med första kvartalet året innan.

--------------------------------

Fredrik Grundsell, VD, BilCert, tfn: 0705-760 224 eller e-post: fredrik.grundsell@bilcert.se

www.bilcert.se

BilCert skickar ut denna begagnatstatistik varje månad. Statistiken är grundad på information från VROOM om ägarbyten som tillhandahålls av bilregistret.

--------------------------------

BilCert är ett varumärke som ägs av Acert AB. BilCert vill stärka konsumenters kunskaper om köp av begagnade bilar. BilCert erbjuder rikstäckande konditionstester av bilar till konsumenter, samt ger information om begagnade bilar på internet för att säkerställa ett tryggt och säkert bilägande. Acert AB har idag avtal med 55 testcenter på 50 olika orter runt om i Sverige.