Försäljningen av begagnade personbilar minskade med 0,2 % i september

Under september månad minskade antalet sålda begagnade bilar till privatpersoner med 0,2 % jämfört med samma månad 2016. Räknat i antal bilar såldes det 102 379 bilar, vilket är 191 mindre begagnade bilar än i september 2016, enligt fordonsauktionsföretaget BCA Vehicle Remarketing.

”Septembers försäljning var mycket stark. Det var en registreringsdag mindre i år en förra året och det påverkar resultatet med ca 5%. Priserna är något nedåtgående jämfört med förra året. Vår bedömning är att priserna har toppat och vi kommer att se mera normaliserade priser framöver.” säger Jonas Ramnek VD på fordonsauktionsföretaget BCA Vehicle Remarketing.”

Totalmarknaden minskade med 0,2 % i september

Under september månad såldes det 102 379 begagnade bilar till privatpersoner (fördelat på bilhandeln 43 226 bilar, privatmarknaden 55 605 och företag 3 548), vilket är en minskning med 0,2 % jämfört med samma månad förra året.

Bilhandeln ökade med 1,3 % i september

Bilhandeln sålde totalt 43 226 begagnade bilar till privatpersoner under september månad, vilket är en ökning med 1,3 % jämfört med samma månad förra året.

”Det är den 14 månaden i rad som vi ser en ökad försäljning av begagnade personbilar. Allt talar för att utbudet från bilhandeln ökar de närmaste 12 månaderna. Huvudsakliga ökningen kommer vara privatleasade fordon.” säger Jonas Ramnek.

Privatmarknaden minskade med 1,2 % i september

55 605 bilar bytte ägare mellan privatpersoner i september månad, vilket är en minskning med 1,2 % jämfört med samma månad förra året.

Jonas Ramnek, VD, BCA Vehicle Remarketing, tfn: 0701-620 120 eller e-post: jonas.ramnek@bca.com Hemsida: http://www.bca-europa.com

BCA skickar ut denna begagnade statistik varje månad. Statistiken är grundad på information från VROOM om ägarbyten som tillhandahålls av bilregistret.