Försäljningen av begagnade personbilar ökade med 15.3 %

Under december månad ökade antalet sålda begagnade bilar till privatpersoner med 15.3 % jämfört med samma månad 2012. Räknat i antal bilar såldes det 70 422 bilar, vilket är 9 319 mer begagnade bilar än december 2012, enligt fordonsauktionsföretaget BCA Vehicle Remarketing.

”Året avslutas med två siffrig ökning av begagnadeförsäljning av bilar. Det är det bästa året sedan krisåren 2008/09.  Orsakerna beror bland annat på fortsatt bra försäljning av tjänstebilar, stabil konjunktur och låga räntor.” säger Jonas Ramnek, VD på fordonsauktionsföretaget BCA Vehicle Remarketing.

Totalmarknaden ökade med 15.3 % i december

Under december månad såldes det 70 422 begagnade bilar till privatpersoner (fördelat på bilhandeln 26 796 bilar, privatmarknaden 40 405 och företag 3 221), vilket är en ökning med 2.0 % jämfört med samma månad förra året.

Bilhandeln ökade med 12.1 % i december

Bilhandeln sålde totalt 26 796 begagnade bilar till privatpersoner under december månad, vilket är en ökning med 12.1 % jämfört med samma månad förra året.

”Det är det bästa året för bilhandeln de senaste 10 åren. Bilhandeln har ökat sin andel av begagnad marknaden från 30,2 % till

39,0 % eller en ökning på cirka 26 %. Vi bedömer att bilhandeln fortsätter tar större marknadsandelar de kommande åren.” säger Jonas Ramnek.

Privatmarknaden ökade med 16.8 % i december

40 405 bilar bytte ägare mellan privatpersoner i december månad, vilket är en ökning med 16.8 % jämfört med samma månad förra året.

BCA Vehicle Remarketing har mer än 60 års erfarenhet av bilhandel med begagnade fordon. Sedan starten 1946 och fram till idag har BCA varit ledande inom denna del av bilmarknaden. Med 50 defleet- och remarketingcenter är BCA Europa den största fristående aktör inom handel och hantering av begagnade fordon i Europa.

Jonas Ramnek, VD, BCA Vehicle Remarketing, tfn: 0701-620 120 eller e-post: jonas.ramnek@bca-bilauktion.se
Hemsida: http://www.bca-europa.com

BCA skickar ut denna begagnat statistik varje månad. Statistiken är grundad på information från VROOM om ägarbyten som tillhandahålls av bilregistret.