BDO bjöd in till Läxhjälp på kontoret

Onsdagen den 29 april 2015 anordnades för andra året Nationella Läxhjälpsdagen. BDO är en av Stiftelsen Läxhjälpens samarbetspartners, och ett av drygt 30 företag som denna dag välkomnade Läxhjälpens elever till sin arbetsplats för spännande samtal och läxhjälp. Bakom initiativet står Stiftelsen Läxhjälpen som med finansiering från näringslivet arbetar för att fler barn i socioekonomiskt utsatta områden ska klara skolan och komma vidare till gymnasiet.

Jag upplevde ett ömsesidigt engagemang mellan eleverna och läxhjälparna och det var givande att själv vara en del av detta för en stund” säger Marcus Lexing, Revisorassistent på BDO och medverkade vid Läxhjälpsdagen.

Läxhjälpsdagen anordnades i flera städer över hela landet i syfte att uppmärksamma hur ett möte med arbetslivet och engagerade vuxna skapar nya förebilder och hjälper unga att drömma större. När Läxhjälpsdagen startade 2014 deltog en handfull engagerade företag, i år bjuder drygt 30 av Läxhjälpens samarbetspartners tillsammans in över 400 elever till spännande möten med samtal och läxhjälp.

• Vi införde Läxhjälpsdagen för att uppmärksamma den efterfrågan på läxhjälp som finns bland Sveriges barn, inte minst bland dem som inte kan köpa hjälpen. Vi vill även skapa möten mellan våra partners och elever och inspirera fler vuxna att hjälpa våra barn, som faktiskt är morgondagens arbetskraft, att klara skolan, säger Maria Arneng, verksamhetschef på Stiftelsen Läxhjälpen.

Nationella Läxhjälpsdagen infördes 2014 på initiativ av Stiftelsen Läxhjälpen, en privat icke-vinstdrivande stiftelse som med stöd från näringslivet bedriver gratis läxhjälp i socioekonomiskt utsatta områden, i skolor där upp till 70 % inte når behörighet till gymnasiet. Idag hjälper Läxhjälpen över 1000 elever från fler än 30 skolor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Södertälje, Landskrona och Västerås. Verksamheten har sedan starten 2007 visat goda resultat: 99% av eleverna höjer sina betyg och 84% går vidare till gymnasieskolans nationella program.

• Alla barn ska få chansen att klara skolan och utveckla sin fulla potential, våga drömma! Så ser det tyvärr inte ut idag, men tillsammans kan vi hjälpas åt att nå dit! säger Maria Arneng, verksamhetschef på Läxhjälpen.

För mer information kontakta:

Carl-Johan Kjellman, VD BDO i Sverige, tel: 08-120 11 600, carl-johan.kjellman@bdo.se

Läs mer om Läxhjälpsdagen: www.laxhjalpen.se/laxhjalpsdagen

Om BDO
BDO är en av Sveriges ledande rådgivnings- och revisionsbyråer som erbjuder ett brett tjänsteutbud inom rådgivning, revision, skatt och företagsservice. Vi är cirka 450 medarbetare och finns represen­terade på ett drygt 20-tal orter i landet. BDO International är världens femte största revisions- och konsultationsorganisation med cirka 55 000 medarbetare fördelade på drygt 1 200 kontor i cirka 150 länder. Enligt Svensk Kvalitetsindex har BDO Sveriges nöjdaste kunder.

Malin Nilsson

Presskontakt VD 010 171 50 00
Filip Laurin

Presskontakt Partner & Auktoriserad revisor Head of Tech, BDO Startup & Scaleup Network 070-423 05 20
Christian Svetlik

Presskontakt Partner, Corporate Finance +46768277359

BDO - En affärspartner att räkna med. I vått och torrt.

BDO är en heltäckande affärspartner till företag i deras vardag och på sin utvecklingsresa. Byrån erbjuder bred och djup kunskap inom affärsrådgivning, revision, skatt och outsourcing av redovisning och lön. Enligt Svenskt Kvalitetsindex har BDO branschens nöjdaste kunder. Sedan 2013.