​Nya röret med överlägset skydd mot korrosion

Magnelis®­ är materialet som blivit ett nytt populärt val både inom bygg- och tillverkningsindustri. Överlägset korrosivitetsskydd och jämnare och finare ytstruktur är några av fördelarna. Dessutom är det mer miljövänligt än andra material.

Det finns många goda skäl att välja Magnelis® istället för traditionella galvade material och nu erbjuder BE Group tunnplåt och rör i materialet. Hemligheten bakom de unika egenskaper är tillsatsen av magnesium i ytbeläggningen. Ytan består av 3 procent magnesium, 3,5 procent aluminium och resten zink. Mixen skapar en yta som är betydligt mer korrosionsbeständig än vanligt galvaniserat stål. De studier som gjorts på materialet talar sitt tydliga språk.
– I spraytester där man jämfört en traditionellt galvad Z275 med en magnesiumbelagd ZM120, har man kunnat visa att korrosionsbeständigheten hos ZM120 är betydligt bättre, trots att själva ytbeläggningen är mindre än hälften så tjock, berättar Jesper Hedenbergh, representant i Sverige för Lorraine Tubes där Magnelisrören produceras.

Snittytor
En av de många faktorer som gör Magnelisrören unika är alltså dess självläkande förmåga i svetssöm, repor, klippkanter och snittytor. Det här gäller i synnerhet för rör i ZM310 och uppåt, det vill säga rör med ytbeläggning innehållande minst 310 gram Magnelis® per kvadratmeter. Det som händer är att materialet flyter ut över snittområdet och bildar så kallad vitrost.

Vitrosten blir ett fullgott skydd både på utsidan och insidan av sömmen. På utsidan belägger man dessutom sömmen med en unik zinklegering, vilket stärker skyddet ytterligare.

Jämn och vacker yta
Magnelisplåten ZM310 håller allra högsta korrosivitetsklass, C5. Även om det än så länge inte finns något liknande godkännande för rör tillverkade i Magnelis®, så är materialet – och därmed också de skyddande egenskaperna – de samma för rören.
– En annan fördel är den estetiska. Till skillnad från ett galvat material, som riskerar att bli både fläckigt och ruffigt, är ytan hos Magnelis® jämn och vacker, säger Paul Johansson, produktchef för stålrör på BE Group.

Ytterligare en aspekt som talar för materialet är den miljömässiga. Avrinningen av zink i naturen är betydligt mindre för Magnelis® än för galvat material.

Rören tillverkas i godstjocklek från 1,0 till 5,0 mm och det är leveranser från verk som erbjuds för närvarande. BE Group lagerlägger sedan en tid tillbaka Magnelis® i ett antal tunnplåtsdimensioner i tjocklekar från 0,7 till 3,0 mm, men beträffande rören är leveranstiden således lite längre och man behöver uppnå viss minimikvantitet för leverans.
– Det är ett relativt nytt material, men de som hittills använt Magnelis® i sin produktion är mycket nöjda, säger Jesper Hedenbergh.

Kontakta oss här

Läs mer om Magnelis plåt