Team GBC på plats i Doha för FIVB Qatar Open

Martin Appelgren, 25, och Simon Bohman, 25, från Göteborg Beachvolley Club inleder säsongen med att spela världstouren i Doha, Qatar som startar idag.  Appelgren/Bohman är en del av Team GBC: Road To Tokyo 2020 och är för närvarande det högst rankade laget i Sverige.

“Vi har haft en grym uppladdning med två veckor i Spanien där vi tränat med norska, tyska och slovenska landslag så vi är redo att inleda säsongen med tävlingen här i Qatar. Det ska bli kul att återigen mäta sig med världseliten och se hur vi står. Vi är ett nytt lag med höga ambitioner och denna tävling innebär viktiga rankingpoäng i vår jakt på en plats i de stora mästerskapen och förhoppningsvis OS i Tokyo 2020.”, säger Martin Appelgren.

För att komma med i huvudturneringen som inleds på tisdagen måste Appelgren/Bohman vinna två matcher i kvalet.

Killarnas chans är unik då dom skulle vara första herrlag i GBC's historia att kvala in till en huvudturnering på världstouren.

Johan Rininsland är coach: "-Turneringen i Qatar blir en ordentlig värdemätare för killarna så det ska bli spännande att följa tävlingen. Det här är stort för svensk beachvolley och vi vet om att det är många nu som håller tummarna."

Turneringen inleds i Doha på måndag eftermiddag med ett kval där 32 lag spelar om 8 kvalplatser till huvudturneringen. Det är totalt 32 lag i huvudturneringen, 24 direktkvalificerade plus 8 kvallag, som spelas tisdag till fredag.