BearingPoint förvärvar Magenta Advisory, en ledande managementkonsultfirma inom digitalisering

Stockholm, den 26 maj 2015 – Management och IT-konsultfirman BearingPoint (www.bearingpoint.com) har förvärvat Magenta Advisory (www.magentaadvisory.com), nordens ledande oberoende managementkonsultfirma inom digitalisering. Magenta Advisory hjälper företag att skapa digitala fördelar och deras kunder varierar från globala multinationella bolag till ledande lokala företag inom branscher som finans, high technology, telekom, media och detaljhandeln. I och med förvärvet utvecklar BearingPoint sina affärslösningar och erbjudanden inom området digital transformation och ökar sin tillväxt i norden.

“Digital är en av de viktigaste delarna i vår företagsstrategi och går utöver typiska gränser som branscher, affärslösningar och länder. Förvärvet av Magenta Advisory stärker vår expertis inom digital transformation och främjar vårt mål att hjälpa våra kunder bli mer konkurrenskraftiga och bättre rustade för framtiden. Vi är mycket glada över tillväxtmöjligheterna detta nya förvärv öppnar upp för oss i norden och globalt", säger Peter Mockler, Managing Partner BearingPoint.

"Magenta Advisorys expertis och tjänsteutbud matchar perfekt med de behov vi ser hos våra kunder i Norden. Vi delar dessutom samma företagskultur av entreprenörskap, holistiskt tänkande och att vara strategiska rådgivare för våra kunder. Tillsammans ser vi fram emot att bli den ledande konsultverksamheten inom digital transformation i Norden ", säger Patrick Palmgren, regional ledare för BearingPoint i Norden.

"För Magenta Advisory är det här ett logiskt nästa steg för att fortsätta vår snabba tillväxt som det ledande oberoende managementkonsultföretaget inom digitalisering i Norden", säger Markus Huttunen, VD för Magenta Advisory. "Våra kunder kommer att kunna dra nytta av ännu bättre konsulttjänster tillsammans med BearingPoints gedigna bransch- och IT-expertis samt förmåga att leverera båda omfattande och spetsiga projekt inom digital transformation. Det kommer även att innebära nya utvecklingsmöjligheter i en internationell miljö för våra konsulter. Företagets grundare, inklusive jag själv, är oerhört glada över den här utvecklingen och ser fram emot att driva verksamheten vidare! "

Magenta Advisory grundades år 2010 och har haft en genomsnittlig årlig försäljningstillväxt på över 100 procent sedan dess, och en prognos om 4,5 miljoner euro i intäkter under 2015. Dom har även vuxit från fyra grundare till ett team med 22 medarbetare. Företagets tjänsteportfölj omfattar erbjudanden såsom digital & multi-channel strategy, customer journey design, agile marketing & growth hacking, big data & analytics, marketing automation, content marketing, lean business development och digital operational excellence som de levererar till kunder som Liberty Global, OP Financial Group, Kesko, Finnair, If, Sanoma, Alma Media och många fler.

Regioner

BearingPoints konsulter förstår hur affärsvärlden ständigt förändras och att den komplexitet det medför kräver smarta och flexibla lösningar. Våra kunder inom kommersiell, finansiell och offentlig verksamhet upplever konkreta resultat när de arbetar med oss. Vi kombinerar bransch-specifik, operativ och teknisk expertis med relevanta egna verktyg och produkter för att skräddarsy rätt affärslösning för varje kunds specifika utmaning. Detta adaptiva tillvägagångssätt är centralt i vår företagskultur och har resulterat i långvariga relationer med många av världens ledande företag och organisationer. Vårt globala konsultnätverk med ca 9700 personer arbetar med kunder i mer än 70 länder för att leverera mätbara resultat och långvarig framgång.

För mer information, besök gärna vår hemsida: www.bearingpoint.com

Anna Lindholtz

Presskontakt Senior Manager Sweden Marketing & Communications +46-73-3211652