Barn väljer färg framför vitt!

Barn väljer färg framför vitt!

Barns hjärnor stimuleras av färg och som en naturlig följd av detta söker barn redan från början i livet sig till färg. Små barn föredrar starkare kulörer, i fyra till femårsåldern börjar de förstå olika nyanser som lila, beige, brun och turkos. Men ibland kan det bli för mycket av det färgglada, balans i färgvalet gäller!

Att Beckers i höst satsar speciellt på färg och barn, bland annat genom en färgkarta där 24 kulörer är noga utvalda av barn, är ingen tillfällighet. Färg och dess nödvändiga betydelse finns med oss från början i livet och är ett nedärvt biologiskt beteende. Redan det lilla spädbarnet börjar utveckla färgseendet och efter en vecka kan det lilla barnet se rött, orange, gult och grönt.

Om barn vistas i en miljö där det finns en balans av färger, stimuleras deras hjärnor. Att små barn som ständigt är i utveckling söker sig till färg, är alltså ingen slump.

Som ett naturligt led i barnens upptäckarlust väljer de alltså färg framför vitt. Och om de lite äldre barnen får bestämma blir det gärna mycket av det färgglada. Barn är som bekant inte rädda för att göra misstag, de drar sig inte heller för att lekfullt experimentera och utforska. Den mest vedertagna förklaringen till att yngre barn visar en stor kreativitet är att de inte har utvecklat ett konventionellt tänkande och helt enkelt inte tar hänsyn till andras åsikter.

Hur ska man då som vuxen låta barnen få fritt spelrum för sin lust till färg, men samtidigt hitta en balans för dem så att mängden av färgintryck blir lagom? För så är det. Balansen i färgval gäller, för mycket säger ”kaos” till hjärnan. Tipset är, se dig omkring i naturen där det finns en jämn bas av grönska, gröna skogar och marker, bruna berg och dalar – och hur sedan det lilla sticker ut i färg: blommor, bär, växter. Balansen är tydlig när det är en jämn bas, med de starkare färgerna som inslag. Ett tankesätt som vi kan översätta när det kommer till att stötta barnen när de ska färgsätta sina rum och en tumregel för att hitta balans är att välja upp till tre huvudkulörer, men inte fler.

Man skulle kunna jämföra färgens roll för hjärnan med näringen i mat. Likväl som mat behöver innehålla vitaminer för att vara näringsrik, behöver våra barns hjärnor färg för att kunna vara aktiva och utvecklas. Således, om barn inte skulle få omge sig av härliga färger, då skulle deras hjärnor förlora viktig ”näring” som behövs för att de ska fungera på bästa sätt.

En annan väl så viktig aspekt till varför färgbehovet är så starkt hos barn som inte har utvecklat sitt verbala språk helt ut, är att färgen blir ett annat slags ”språk” för dem. Barnen läser till exempel av färger innan de lär sig att förstå många ord, i färgen hämtar de information.

Vi vet att små barn föredrar starka färger och att deras blickar instinktivt dras till färg som fångar deras intresse. I fyra- till femårsåldern börjar de bli nyfikna på olika nyanser som lila, beige, brun och turkos. Barns favoritfärger förändras inte helt oväntat i takt med att de växer. Kanske inte alltid i smak med vad vi vuxna tycker?! Här gäller det att stiga tillbaka och ge plats för deras färgönskningar utifrån deras utvecklingsfas. Låt det bli ett gemensamt spännande projekt när ni ska måla och innan jobbet ska utföras – presentera gärna ett urval av kulörer för dem att välja emellan. Ett tips är att köpa hem ett par små burkar och låta barnet måla upp, så blir det lättare för dem att välja.

Att dela rum med syskon kan både vara mysigt och nödvändigt och då gäller det så klart att kompromissa. Eller, måste man det? Att dela in ett rum och låta barnen måla halva var i sin högst personliga favoritfärg, är naturligtvis inte alls en omöjlighet, tvärtom!

Som underlag till Beckers stora satsning där Barn sätter färg på Sverige, har Samuel West, psykolog och kreativitetsforskare på Institutionen för psykologi, Lunds universitet, sammanställt litteraturstudien ”Barns kreativitet och färgpreferenser”. Läs hela studien här.