Press release -

Sveriges högst rankade Session IPA är nu tillgänglig på över 100 Systembolaget butiker.

Historien om A Moment of Clarity är ännu inte ett år gammalt. Vi släppte denna Session IPA som GBG Beer Weeks officiella öl för 2017 och dess framgång på marknaden förra året, både vad gäller export och på Systembolaget, gör att vi med stor stolthet kan meddela att den från och med den 1:a mars har kvalificerat sig till det fasta sortimentet i över 100 butiker i hela Sverige.

A Moment of Clarity. GBG Beer Week 2017.

När vi blev tillfrågade att brygga GBG Beer Weeks officiella öl 2017 behövde vi “bara” följa i fotspåren efter en av Sveriges bästa öl genom tiderna. När vi insåg vidden av uppgiften valde vi att, i en liten hyllning till Stigbergets GBG ölvecka 2016, namnge vår öl A Moment of Clarity.

Session IPA

Eftersom GBG Beer Week är ett gräsrotsinitiativ - för folket, av folket - ville vi hedra detta genom att skapa en öl som var lättdrucken och lättillgänglig för alla. Resultatet blev en Session IPA på 4,7%.

Enligt Ratebeer så beskriver termen “Session IPA” en kategori av öl som marknadsförs för sina humle-dominerande smakprofiler vid "sessionsvärda" alkoholhalter. Denna klass av öl uppstod 2010 ur hantverksölstraditionen och var en reaktion på utvecklingen av ständigt starkare öl och en större allmän uppskattning av “humliga” smaker världen över.

Vår version är inspirerad av de senaste två årens mani kring New England IPA. Den bryggs med en enorm mängd havre och vete för att leverera en fyllig men inte en särskilt söt öl. Den innehåller överdrivna mängder Citra- & Mosaichumle vilket levererar en fruktbomb i ölform som du kan dricka när som helst.

Tasting Notes: A Moment of Clarity har en aromatisk smak med en mild bitterhet, mango, passionsfrukt, grapefruktskal, granbarr och ananas.

2017/2018 Release

A Moment of Clarity släpptes via ett exklusivt event på vårt Tap Room den 16 mars 2017 men följdes av en mer generell lansering på mer än 50 pubar och restauranger i Sverige samma natt. Dagen efter, fredagen den 17 mars, var ölen tillgänglig i det exklusiva sortimentet på Systembolaget. De tillgängliga burkarna sålde slut väldigt snabbt och beslutet togs att lansera A Moment of Clarity i det lokala sortimentet vilket innebar att konsumenter kunde köpa burkarna på hyllan i de tio butiker som låg närmast bryggeriet eller beställa det för leverans till konsumentens närmaste butik.

Snarare än att bara kalla ölet för GBG Beer Week 2017 bestämde vi oss för att ge vår 2017-version ett namn: A Moment of Clarity. Detta innebär att vi nu kan fortsätta producera den under det namnet 2018. När Beerbliotek grundades var Älvsborgsbron alltid med på våra etiketter så det föll sig naturligt att inkludera bron som designelement tillsammans med GBG Beer Weeks logo på etiketterna.

Från och med början av 2018, och med lanseringen av A Moment of Clarity i 100+ butiker, har vi tagit bort GBG Beer Weeks logo och övergått till att använda vår nya design på tryckt burk.

Det här är första gången ett av våra öl har lagts till i standardsortimentet i så många butiker i Sverige. Framtiden för Beerbliotek ter sig mer spännande än någonsin.

Högst rankade Session IPA i Sverige

Bara ett par månader efter att A Moment of Clarity lanserades rankades den högt på Ratebeer som anses vara världens ledande auktoritet när det gäller betygsättning av öl. Sedan dess har den legat kvar i topp 25 bästa Session-IPAs i hela världen och kan titulera sig Sveriges högst rankade Session IPA.

GBG Beer Week

Göteborg kallas ofta för Sveriges mest intressanta ölstad. Målet med GBG Beer Week är att få stadens ölkultur att blomstra ännu mer. Under en vecka i april hyllar vi mångfalden i det nya "Öl-Sverige" och naturligtvis är alla inbjudna.

Här i Göteborg passar allt, stort och litet, lokalt och internationellt, brett och smalt. Tanken är att sätta igång en rörelse, med evenemang som organiseras av bryggerier, importörer, restauranger och pubar, vilket inspirerar hela staden att jäsas i nya smaker och rika erfarenheter. Veckans kulmination är Göteborgs Öl & Whiskyfestival som lockar över 18 000 besökare över två dagar.

"Det är helt fantastiskt att det finns en sådan vecka där alla som älskar öl kan samlas", säger Adam Norman, bryggmästare på Beerbliotek.

Officiell GBG Beer Week öl

Varje år ges ett nytt bryggeri i Göteborg chansen att brygga GBG Beer Weeks officiella öl. Stilen & receptet är själva bryggeriets val. 2016 valdes Stigbergets som första bryggeri och de svarade med en New England-stil IPA. Året därpå, 2017, var det vår tur på Beerbliotek vilket resulterade i en Session IPA och i år har turen kommit till Dugges vars bidrag kommer att bli en suröl på jordgubbar.

Om Beerbliotek

Vi är ett Craft Brewery beläget i Göteborgs kulturella hjärta. Vår bryggfilosofi är att bygga ett ständigt växande Beerbliotek, att skapa ett ölbibliotek. År 2017 bryggde vi inte mindre än 28 nya öl och nådde en milstolpe när vi bryggde vi vårt 200:e recept totalt. Vi försöker vara mer som hembryggarna, både när det gäller experimentlusta och att gräva i våra ölarkiv då och då för att återuppliva recept vi minns kärleksfullt.

Under 2013 bryggde vi 40 000 liter och under 2018 siktar vi på mellan 450-500 000 liter. Vi kommer fokusera lite mer på vårt Sour Brewery, expandera exportmarknaden och släppa mer öl på Systembolaget.

Det var ett strategiskt beslut att övergå från flaskor till burk. Både tryckta och etiketterade burkar. De egen etiketterade burkarna har gjort det möjligt för oss att göra mycket små satser i burk medan förtryckta burkar används för våra storsäljare. I slutet ändan är burkarna bättre för öl och bättre för miljön om man jämföra med flaskor.

Våra öl har gått på export sedan 2013 och år 2018 har vi nått 20 marknader där Norge, Storbritannien, Danmark och Finland räknas som största.

Systembolaget

Vår strategi för Systembolaget under 2017 var att släppa en ny öl i sortimentet varje månad och vi släppte 9 nya öl under 2017. Detta har hjälpt oss att nå en bredare publik och dessutom erbjuda dem större mängder öl. Vi strävar efter att hålla vårt Systembolaget sortiment på 10 öl när vi roterar vissa öl ute för att skapa plats för de nya.

I 2018 siktar vi återigen på att presentera en ny öl varje månad på Systembolaget, först Black Ale Chilli i samband med vår födelsedag i februari. Andren ut är nylanseringen av "A Moment of Clarity", som kommer att ligga på hyllorna i över 100 butiker runt om i Sverige. Hittills finns ytterligare två nya öl planerade för maj och juni utgåvor.

• Alcoholic beverages

• craft beer
  • session ipa
  • gbg beer week
  • gbg
  • beer
  • systembolaget

• Skåne

Vi är ett Craft Bryggeri beläget i Göteborgs kulturella hjärta. Vår bryggfilosofi är att bygga ett ständigt växande Öl bibliotek, därför har vi namnet Beerbliotek. År 2017 bryggde vi inte mindre än 28 nya öl och nådde en milstolpe när vi bryggde vi vårt 200:e recept totalt. Vi försöker vara mer som hembryggarna, både när det gäller experimentlusta och att gräva i våra ölarkiv då och då för att återuppliva recept vi minns kärleksfullt.

Darryl de Necker

Press contact Medgrundare, Marknad- & Säljchef Sälj, Export, Varumärke, Marknadsföring & Design. 0708311227