Beijers regionssäljare i Norra Norrland: ”Byggandet har verkligen exploderat här”

Nyhet -

Just nu: Beijer söker företagssäljare till Gällivare - läs mer här

Sprickor från gruvbrytningen har börjat att sprida sig och riskerar att underminera marken. Ett helt samhälle avvecklas och flyttas för att ge plats åt den växande gruvdriften i Gällivare kommun. Även i grannkommunen Kiruna flyttar man hela centrum och uppskattningsvis ska det byggas för 20 miljarder under åren framöver, något som märks tydligt hos Beijers regionssäljare på plats.

– Det byggs överallt och hur mycket som helst, byggandet har verkligen exploderat här, säger Michael Östergård som jobbar som regionssäljare hos Beijer Byggmaterial med ansvar för de båda kommunerna.

Hur påverkar det här ditt jobb?

– Det är mycket jagande för att knyta kontakter med nyckelpersoner både hos de stora rikskunderna men också hos de större lokala byggarna. Syns man så finns man och det gör man genom kundmöten eller att man gör saker tillsammans med kunderna. Det skapar en bra relation för samarbete under en längre tid framöver.

Vad är de största utmaningarna för dig i ditt jobb?

– Att kunna vara behjälplig och vara relevant för de stora kunderna. Det är otroligt spännande och positivt i mitt jobb att man får jobba med att lösa problem. Innan de här projekten drog igång med flytten av orterna var det mer långdraget här, nu är det många järn i elden och många projekt som pågår.

Michael Östergård har jobbat på Beijer Byggmaterial i ungefär ett år med Gällivare som bas där han är uppvuxen och har sin familj. Tidigare jobbade han med försäljning inom flera olika branscher. Att vara regionssäljare i Kiruna och Gällivare innebär mycket resor i bilen, cirka fyra tusen mil har Michael samlat på sig under året hos Beijer.

–När jag fick erbjudanden att börja jobba på Beijer gick det inte att säga nej. Jag älskar kundkontakt och att vara ute hos kunder. Ingen dag är den andra lik, det gillar jag säger Michael.

Vad är det bästa med att jobba hos Beijer?

– Det är högt i tak och bra stämning. Man har en nära relation och känner de flesta kunderna väldig väl. Det är också en tjusning att jobba på ett mindre byggvaruhus eftersom det går att göra saker väldigt snabbt. Vi har korta och snabba ledtider från förslag till genomförande vilket gör oss effektiva och det är fantastiskt roligt, säger Michael.

Just nu: Beijer söker företagssäljare till Gällivare - läs mer här

Fakta: Michael Östergård
Ålder: 53 år
Bor: Gällivare