Marcus Johnsson fick uppleva när Tre Kronor tog VM-guld på plats i Köpenhamn efter att han skjutit hem vinsten i Beijerskottet.

​Marcus Johnsson är snickaren som har det hårdaste slagskottet i Sverige

Efter 26 mässor med Beijerskottet står det nu klart att Marcus Johnsson, 28 år, från Lyckeby utanför Karlskrona skjuter hårdast av alla snickare med hela 152 km/h. Det är ett resultat som slår en hel del av spelarna i SHL.

Under säsongen 17/18 har Beijer Byggmaterial i samarbete med SHL testat skotthastigheten på samtliga spelare i SHL. Dessutom har Beijers kunder fått chansen att mäta sina krafter mot spelarna och andra snickare under hockeymässor runt om i SHL-arenorna.

Du skjuter hårdast av alla hantverkare, vad är hemligheten?
– Jag är själv hockeyspelare och vet att jag har ett hårt skott, men kanske inte så hårt på en plywood-skiva. Jag har tränat mycket i trädgården som barn och fick ett hårdare skott när jag blev äldre. Jag har spelat hockey under hela uppväxten med bland annat Malmö och Ronneby. Förra året lade jag skridskorna på hyllan för att få mer tid med familjen.

Det här resultatet slår ju en hel del av spelarna i SHL, har du haft drömmar om att spela i SHL?
– Jag är väldigt stolt över vinsten, hade jag fått en chans till på isen så tror jag att jag hade kunnat komma upp i över 160 km/h, det känns som det finns lite mer att ta av. Klart jag har drömt om att spela i SHL som barn, men jag började jobba tidigt i livet och då blir det svårt att kombinera.

Har du nytta av din kraft på ditt jobb?– Absolut, man sliter och lyfter tungt varje dag på bygget. Det blir man seg av så det är absolut sammankopplat. Jag vill vara Skånes starkaste snickare, skrattar Marcus.

Priset var en hockeyresa till VM i Köpenhamn där du fick se Sverige ta VM-guld, hur var den upplevelsen?
– Det var mäktigt, bland det häftigaste jag varit med om. Det var verkligen en adrenalinkick på hög nivå att se hela slutspelet. Det var en härlig folkfest och vi hade bra platser. Dessutom så var det en välbehövlig resa för mig och sambon eftersom vi har barn hemma, skönt med lite ensamtid.

Namn: Marcus Johnsson
Ålder: 28
Bor: I Lyckeby utanför Karlskrona
Jobbar: Som snickare hos Mikael Jonasson Bygg AB
Skotthastighet i Beijerskottet: 152km/h

Om Beijer Byggmaterials SHL-mässor

• Kunder, partners och leverantörer i regionen bjuds in till en helkväll med SHL-match som höjdpunkt.
  • De får möjlighet att visa upp nya produkter samt bygga relationer.
  • Totalt 26 stycken mässor arrangeras under säsongen 2017/18.
  • Varje SHL-lag besöks två gånger, en gång på hösten och en gång på våren.
  • I samband med varje mässa får besökarna skjuta Beijerskottet och mäta sig med andra byggare i Byggligan samt med SHL-proffsen.