Vinnaren av Sveriges snyggaste uteplats har redan tankarna på nästa sommar

Vinnaren av Sveriges snyggaste uteplats har redan tankarna på nästa sommar

Per de Land i Länna strax söder om Stockholm korades till vinnare i Beijer Byggmaterials tävling ”Sveriges snyggaste uteplats 2018”. När vi besöker honom under hösten så tar han emot på sin uteplats och pratar med glädje om nästa projekt som står på tur för att höja uteplatsen ytterligare.

– Just nu så ligger fokus på att få uteköket klart till nästa sommar. Köket har en central placering på en liten avsats vilket kommer göra att man ser och kan ha bra kontakt med gästerna. Jag tror att det kommer bli ett riktigt lyft, säger Per de Land.

Köket är utrustat med rinnande vatten, en kolgrill och en gasolgrill. Per berättar att planer också finns på ett skyddande tak.

Familjen flyttade in i huset 2000, bygget med uteplatsen drog igång direkt och har efter det varit ett stående projekt. Det stora jobbet gjordes under 2017 då det murades upp ett etage mot det befintliga berget på tomten. Ett spabad fick också ta plats.

– Jag jobbar inte efter några ritningar utan har allt i huvudet. Jag kan gå länge och fundera på lösningar och leta inspiration innan jag sätter igång. En stor del av byggandet är att komma på idéer och hitta på nya saker, berättar Per.

Uteplatsen är byggd på husets baksida i anslutning till ett naturligt berg. Per berättar att uteplatsbygget har utökats successivt under åren och att allt arbete är gjort för hand.

– Jag är noggrann och pedantiskt och vill gärna göra allt jobb själv, därför tar jag sällan hit hantverkare. Jag jobbar mer eller mindre året om med bygget, antigen utomhus eller i verkstaden. Det ger en skön avkoppling mot jobbet på kontor, säger Per.

Kan du berätta om tre saker som du är extra nöjd med på din uteplats?

– Jag tycker att själva inramningen med muren upp mot den övre delen av tomten med olika etage ger en skön känsla. Sen är den platsbyggda soffan väldigt uppskattad. Den sitter man skönt i och gör att uteplatsen blir mycket utnyttjad med bland annat filmkvällar. Pricken över i är spabadet vilket är väldigt uppskattat av familjen nu under hösten.

Vad betyder vinsten i Beijers tävling?

– Den betyder jättemycket, jag skickade mest in på skoj. Jag är jätteglad och stolt av att få det här priset och ser det också som ett bevis på att jag kan bygga.

Du vinner nu en egen VIP-kväll med en kock som ska komma och laga mat här på uteplatsen i vår, vilka får komma på det kalaset?

– Jag kommer bjuda in familjen och några kompisar. Det är verkligen något att se fram emot.

Per de Land

Ålder: 52 år

Familj: Sambo och två barn.

Bor: Länna, Skogås

Intressen: Snickra, barnens idrott, spelar veteranhockey och golf.