Beijerstiftelsen donerar 30 miljoner kronor till spjutspetsforskning i Uppsala

Styrelsen för Kjell och Märta Beijers Stiftelse (Beijerstiftelsen) har beslutat bevilja anslag till Uppsala universitet och Sveriges lantbruksuniversitet på drygt 30 miljoner kronor, fördelat på fem år.

Donationen är delvis en fortsättning på tidigare lämnade anslag till det s.k. Beijerlaboratoriet för gen- och neuroforskning vid Uppsala universitet men innebär också satsningar på två helt nya områden, nämligen läkemedelsforskning vid Uppsala universitet och husdjursforskning vid Sveriges lantbruksuniversitet, SLU. De tre forskningsområdena ska samverka under den gemensamma beteckningen Beijerlaboratorierna i Uppsala.

Beijerstiftelsens ordförande Anders Wall är glad över att stiftelsen kan fortsätta stödja spjutspetsforskning av hög internationell kvalitet i Uppsala.
– Vi har identifierat ytterligare forskningsområden där Uppsala kan inta en ledande roll och vi ser stödet till unga begåvade forskare som en viktig framtidssatsning, säger han.

Beijerlaboratoriet för genforskning har sedan det grundades 1990 tagit emot anslag på över 80 Mkr från Beijerstiftelsen. Sedan 2009 stöds även neuroforskning. Genom anslagen har unga forskare kunnat etablera egna forskargrupper för forskning kring arvsmassan hos människor och djur, vilket spelat stor roll för den svenska genomforskningen. Beijerlaboratoriet deltog även i det internationella Hugo-projektet för kartläggning av människans arvsmassa.
– Stödet från Beijerstiftelsen har bidragit till att genforskningen vid Uppsala universitet håller världsklass, säger professor Ulf Pettersson, föreståndare för Beijerlaboratoriet sedan starten.

Beijerstiftelsens donation till läkemedelsforskningen vid Uppsala universitet riktas i första hand mot utveckling av peptidhärmande läkemedel som kan förebygga och behandla hjärtsjukdomar, demens m.m. Även detta stöd kommer att inriktas på unga forskare. Till föreståndare för Beijerlaboratoriet för läkemedelsforskning utses professor Anders Hallberg.
– Anslaget kommer att få stor betydelse för utvecklingen av läkemedelsforskningen inom den farmaceutiska fakulteten, säger professor Mats Larhed vid det medicinska och farmaceutiska forskningsområdet vid Uppsala universitet.

Stödet till Sveriges lantbruksuniversitet avser främst att förbättra aveln hos mjölkkor i syfte att öka produktiviteten och förbättra djurens hälsa samtidigt som miljöpåverkan minskas.
– Anslaget möjliggör rekrytering av lovande forskare till ett viktigt område, säger professor Johan Schnürer, vice rektor vid SLU.

Ytterligare frågor besvaras av:

Dr. Anders Wall, ordf. Kjell och Märta Beijers Stiftelse, 08-701 08 09
Professor Ulf Pettersson, Medicinska fakulteten vid Uppsala universitet, 070-425 61 49
Professor Anders Hallberg, Farmaceutiska fakulteten vid Uppsala universitet, 070-425 42 84
Professor Johan Schnürer, Sveriges lantbruksuniversitet, 070-815 19 78