Fint samspel mellan dagsljus och elljus belönar Kungliga Bibliotekets Annex med ett prestigefyllt pris

Kungliga Bibliotekets Annex i Stockholm har utsetts till vinnare av årets Svenska Ljuspris. Projektet kammade hem detta prestigefyllda pris, som nu har delats ut för 22:a året i rad, i en mycket tuff konkurrens, vid prisutdelningen den 9 september på Berns Salonger i Stockholm. Priset delas ut för att uppmärksamma den höga nivån av Svensk ljusplanering, en disciplin som är på stark frammarsch.

Ett samspel mellan dagsljus, ljussättning och djärv färgsättning ligger bakom utmärkelsen. Projektteamet har förvandlat en grå, mörk och trist lokal till en ljus och inspirerande studiemiljö på ett sätt som visar mycket stor kunskap inom yrkesområdet. Den fina förvandlingen är ett resultat av ett samarbete mellan bl.a. ljusdesignföretaget ÅF Lighting, arkitektfirman från Murman Arkitekter, och beställaren Statens Fastighetsverk.

Huvudbyggnaden av Kungliga biblioteket i Stockholm är från 1877. Den underjordiska del som kallas för “KB Annexet” byggdes under sent 1990-tal och har renoverats under 2012-13. Annexet består av tre underjordiska våningar med en enda dagsljuslanternin.

Visionen för ljuset i KB Annexet var att samspela med arkitekturen och respondera till de olika aktiviteter som pågår i byggnaden. Ljuskonceptet syftar till att skapa en balans mellan delar i byggnaden med starkt dagsljus och delar som saknar dagsljus. Ljuset har utformats så att det är väl integrerat i arkitekturen och flexibelt att anpassa till olika användares behov så väl som till olika dagsljussituationer över året och dygnet. Att belysa vertikala ytor för att minska kontraster mellan lanterninen och byggnadens mörka delar ökar användningen av hela utrymmet.

Juryns motivering:

"En grå studiemiljö under jord har förvandlats radikalt med en ljusgestaltning som skapar dagsljuskvalitet för alla våningsplanen genom en ypperlig symbios av artificiellt ljus, dagsljus och djärv färgsättningen. Resultatet imponerar och visar på stor kunskap och innovationsförmåga."

Medverkande i projektet:
Brukare: Kungliga Biblioteket
Belysningsplanerare: Isabel Villar, Daniel Hodierne, Majid Miri, Ljusarkitektur - ÅF Lighting
Arkitekt: Murman Arkitekter, Hans Murman, Lars Johan Tegnér, Helena Ljungberg
Elkonsult: Sweco Systems
Elinstallatör: El-linjen

Övriga finalister i årets omgång av Svenska Ljuspriset har varit: ·  Sölvesborgsbron
·  Banbelysningen på Solvalla
·  Delfinshowen Life i Kolmårdens djurpark

_______________________________________________________________________

Ansvarig kontaktperson för KB Annexet: Isabel Villar, Ljusarkitektur – ÅF Lighting,
tel 076-878 3745, e-post: isabel.villar@afconsult.com

För information om tävlingen: Mervi Rokka, Ljuskultur, tel 070-211 45 41,
e-post: mervi.rokka@ljuskultur.se

Fakta om Svenska Ljuspriset:
Svenska Ljuspriset är en årlig tävling arrangerad av de tre belysningssällskapen: Sydsvenska, Västsvenska och Svenska Belysningssällskapet tillsammans med tidningen Ljuskultur.

Tävlingen syftar till att uppmärksamma den höga nivån av ljusplanering i Sverige och vill lyfta fram projekt där ljus använts på ett föredömligt sätt för att förstärka anläggningens funktion och arkitektur. Juryn bedömer såväl visuella, estetiska, funktionella, tekniska, som driftsekonomiska aspekter och vill lyfta fram projekt eller delar av projekt som har intressanta kvaliteter vad gäller tekniska lösningar, gestaltning, brukaraspekter eller driftsekonomi.

Juryn har i år bestått av: Britta Kruuse, ordförande, inredningsarkitekt MSA (Sydljus), Nils Beijer, arkitekt SAR/MSA (Västsvenska Belysningssällskapet) och Klas Möller, ljusdesigner (Svenska Belysningssällskapet).

Årets tävling är den 22:a i rad och det är projekt färdigställda under 2013 som tävlade.