Auktorisationsarbetet resulterar i 5 uteslutningar och 27 nya auktorisationer

Auktorisationen av Bemanningsföretagens medlemmar ger en bransch med ordning och reda och sunda affärer. Utfallet från auktorisationsnämndens senaste möte resulterade i stora förändringar för ett antal företag.

Bemanningsföretagens auktorisation säkerställer att företagen i bemanningsbranschen är seriösa företag som uppfyller höga krav på affärsduglighet. Auktorisationen innebär även en trygghet för kunder och för medarbetare.

Auktorisationen är obligatorisk för medlemskap i bransch- och arbetsgivarorganisationen Bemanningsföretagen. Företagen granskas i samband med inträdet och därefter en gång om året. För att kunna bli auktoriserat bemanningsföretag krävs att företaget varit verksamt i minst 12 månader. Detta innebär att det finns medlemmar i Bemanningsföretagen som ännu inte hunnit bli auktoriserade, men är på väg att bli det.
Granskningen sker i den partsammansatta auktorisationsnämnden och beslut om att auktorisation beviljas fattas av Bemanningsföretagens styrelse. Vid senaste mötet i Bemanningsföretagens auktorisationsnämnd (den 22 september 2014) lämnades följande förslag till beslut som nu även fastställts av Bemanningsföretagens styrelse:

24 företag beviljas auktorisation för bemanningsföretag
61 medlemsföretag beviljas förnyad auktorisation för bemanningsföretag 
3 företag beviljas auktorisation för omställningsföretag 
9 företag beviljas förnyad auktorisation för omställningsföretag 
7 företag får avslag på sin ansökan om (förnyad) auktorisation för bemanningsföretag 
1 företag fråntas sin auktorisation för bemanningsföretag 
5 företag utesluts som medlemmar i Bemanningsföretagen med omdelbar verkan

Skälen till att vissa bolag fått avslag på sin ansökan, fråntagits sin auktorisation eller uteslutits som medlemmar är främst att de inte har ordnad ekonomi eller brister i sina ansvarsförsäkringar.

Bemanningsföretagen kommenterar inte enskilda fall och inte heller negativa beslut. Det vill säga vilka bolag som fått avslag, fråntagande eller uteslutning.

– Auktorisationsarbetet stärker branschen som helhet och verkar för ordning och reda hos bemanningsföretagens medlemmar säger Henrik Bäckström, förbundsdirektör vid Bemanningsföretagen. Detta är ett viktigt långsiktigt arbete för att främja hög kvalitet i branschen.

Förbundsdirektör
08 762 69 68 / 070 345 69 68

Hans Uhrus
Näringspolitisk chef
hans.uhrus@almega.se

Presschef
cecilia.malmstrom@almega.se

Vår bransch sätter årligen 172 000 personer i jobb via personaluthyrning, omställning och direkta rekryteringar.

www.svenskamodellen.org

Bemanningsföretagen är en arbetsgivar- och branschorganisation för personaluthyrnings-, omställnings- och rekryteringsföretag med över 500 medlemsföretag, varav 440 är auktoriserade bemanningsföretag och/eller auktoriserade omställningsföretag. Bemanningsföretagen ingår i Almega och är medlem i Svenskt Näringsliv.

Bemanningsbranschen erbjuder kunder och medarbetare stor flexibilitet och trygghet. Grunden för verksamheten är att kunderna får tillgång till rätt kompetens vid rätt tillfälle för att kunna verka effektivt. Medarbetarna får möjlighet att utvecklas på en föränderlig arbetsmarknad med den trygghet som erfarenhet och kompetens från många olika arbetsplatser ger.

I bemanningsbranschen bedöms människor enbart efter kunskaper och kompetens. www.bemanningsforetagen.se