Ingela, 69, hjälper barnfamiljer att få livet att gå ihop – genom bemanningsföretag och helt på sina egna villkor

Många som uppnår pensionsåldern saknar den sociala kontakten de fått genom sitt arbete. Önskan om att ha en viktig sysselsättning och även att dryga ut inkomsterna gör att många väljer att jobba via bemanningsföretag efter sin pensionering.

Varje år arbetar 135 000 personer i bemanningsbranschen inom de flesta yrkesområden. En del har ett heltidsuppdrag och andra väljer att jobba några dagar i veckan. Många äldre och pensionärer väljer att bibehålla ett aktivt liv och sociala kontakter genom att jobba genom bemanningsföretag. Vi har intervjuat en av dessa konsulter.

Allt började med att hon hörde att någon fått sin trädgård iordninggjord av en pensionär som jobbade på ett bemanningsföretag. Ingela Dahlqvist, 69, blev nyfiken och kontaktade bemanningsföretaget. Nu arbetar hon själv där. Helt på sina egna villkor.

– Jag hjälper familjer som har svårt att få livet att gå ihop annars. Folk som arbetar hårt och har flera barn. För dem är det otroligt uppskattat att någon som jag kommer och underlättar livet för dem, säger Ingela.

Stenungsund ligger vackert beläget vid kusten knappt fem mil norr om Göteborg. Ingela har bott där sedan 1958 och har märkt att inflyttningen ökar. Många yngre har sitt arbete i Göteborg, men väljer att bo i Stenungsund, något som skapar arbetstillfällen för Ingela. Att hon trivs med att jobba går inte att ta miste på.

– De jag jobbar hos brukar säga att jag är kvick, noggrann, glad och pigg. Hos en del har jag till och med egen nyckel.

Fram till pensionen 2010 arbetade Ingela i 20 år som innesäljare på ett petrokemiskt företag i Stenungsund. Men nu drygar hon alltså ut pensionen med att städa, tvätta, klippa gräset och tvätta fönster hos folk. Hon har även några gamla personer som hon går till och besöker. Hos dem uppskattas hennes sällskap extra mycket.

– Jag har tid att småprata med dem, vilket saknas i den kommunala verksamheten. Det märks att jag fyller en viktig funktion för dem. De tycker att det är jätteroligt när jag kommer.

Ingela har för mycket energi för att bara sitta hemma. Hon vill hela tiden göra något och fylla vardagen med något meningsfullt.

– Mina vänner undrar hur jag orkar. De tycker att det är skönt att bara vara hemma. Men det är ju så olika hur man är som person. Jag vill inte sitta still.

Många i Ingelas omgivning reagerar också med nyfikenhet och intresse. Att man kan jobba extra som pensionär är det inte så många som vet. Men Ingela gillar förstås också att vara ledig. Hon älskar till exempel att resa.

– Jag är väldigt flexibel när det kommer till jobbet, men som senior har jag rätt att få vara fri. Jag vill inte vara uppbunden. Ingela arbetar ett par dagar i veckan.

– Men ibland ringer min chef mig och har ett engångsuppdrag som han undrar om jag vill ta. Det kan till exempel vara att städa en sommarstuga. Då gör jag det om jag har lust.

För Ingela, precis som för många äldre, är det viktigt att känna sig behövd. Därför kändes det märkligt att gå i pension.
– Jag fick abstinens. Plötsligt var det bara slut.

För Ingela och andra i hennes situation är bemanningsbranschen viktig.
– Den skapar arbetstillfällen, flexibilitet och även en nyttig konkurrens. Samhället måste uppmuntra det engagemang som ligger bakom till exempel bemanningsföretaget där jag jobbar.

Hur skulle samhället se ut om inte bemanningsföretagen fanns? Ingela vet var hon står i den frågan.
– Det skulle bli ett samhälle där massor av människor stod utan jobb. Jag vill fortsätta arbeta så länge jag orkar är frisk. Och just möjligheten att få vara social och aktiv bidrar med största säkerhet till att många behåller hälsan och glädjen.

08 762 69 68 / 070 345 69 68

Hans Uhrus