Snabbt in på arbetsmarknaden

Att arbeta i bemanningsbranschen kan snabbt ge dig ett cv med både bredd och tyngd. Men som inhyrd får du även öva på de sociala relationerna, som är minst lika viktiga att kunna hantera. Det menar Christian Larsson, 30.

Christian har varit i bemanningsbranschen i fem år och arbetar just nu som servicetekniker på ett globalt golvföretag i östgötska Söderköping.

– De sociala koderna är viktiga. På vissa arbetsplatser behöver du ta plats, och på andra ställen förväntas du vara mer tillbakadragen.

Förväntningarna på honom är något som kan variera från uppdrag till uppdrag.

– En del arbetsgivare vill att du ska vara självgående direkt och ta egna initiativ, medan andra vill att du bara gör det du blir tillsagd. Det är något som viktigt att kunna känna av och hantera.

Detta är inte något som är unikt för bemanningsbranschen, menar Christian, men ser det
som en bra läropeng inför framtida uppdrag och anställningar.

Christian har arbetat på golvföretaget i en månad och ska vara där i ytterligare tre månader. Dessförinnan arbetade han på ett halvårsuppdrag på ett stort energiföretag. Vad krävs för personlighet för att trivas som inhyrd?

– Det är en fördel om du gillar omväxling. Jag tycker om att komma till nya ställen med nya utmaningar, och det får jag i bemanningsbranschen. Jag är ganska trygg i mig själv och vet vad jag kan. Jag gillar att ta ansvar. Det är viktigt att ta för sig men också att visa ödmjukhet.

Ens personlighet är även viktig av andra anledningar. Som bemanningsanställd representerar du ditt bemanningsföretag ute på arbetsplatsen.

– Min konsultchef på bemanningsföretaget är bara där ibland, så jag måste meddela honom om det sker viktiga förändringar.

Christian ser sig lite som en egen företagare.

– Det är viktigt att göra ett bra intryck på arbetsplatsen. Om du gör ett bra ett jobb blir du behövd, och då blir uppdraget förlängt. Men så måste väl alla konsulter resonera.

Som i alla branscher finns det nackdelar med bemanningsbranschen.

– Du tillhör ju inte företaget där du arbetar, vilket märks när det är dags för det sociala. Om de till exempel har firmafest eller får massage står du utanför som inhyrd. Det borde gå att ordna så att alla kan vara med på dessa aktiviteter. Eller att bemanningsföretaget fixade fler egna aktiviteter för sina anställda.

Vad beror det på att bemanningsbranschen dras med lite dåligt rykte? Enligt Christian beror det delvis på att det finns en del oseriösa aktörer. Men bemanningsföretagen behövs.

– Alternativet är att anställa någon som de sedan tvingas säga upp. Många företag skulle inte kunna växa om de inte fick ta in bemanningsanställda. På det sättet skapar bemanningsbranschen både uppdrag och arbetstillfällen som kanske inte hade funnits utan bemanningsföretagen.

Christian tycker att bemanningsbranschen är ett bra sätt för ungdomar att komma in på
arbetsmarknaden.

– Bemanningsbranschen ger ungdomer chansen att få prova på olika typer av arbeten och se hur det fungerar i arbetslivet. Jag har förresten goda chanser att söka anställning där jag är nu. För det är det här jag vill jobba med och är bra på.

Förbundsdirektör Bemanningsföretagen
08 762 69 68 / 070 345 69 68

Hans Uhrus
Presschef Bemanningsföretagen
hans.uhrus@almega.se

Vår bransch sätter årligen 172 000 personer i jobb via personaluthyrning, omställning och direkta rekryteringar.

www.svenskamodellen.org