Svetsaren Jennifer, 23: ”Man måste ta för sig lite”

I småländska Nässjö hittar vi Jennifer Letterskog, 23. Hon är utbildad svetsare och har jobbat som det, men ville ändå byta bransch. Nu arbetar hon som montör via ett bemanningsföretag.

Varje år arbetar 135 000 personer i bemanningsbranschen inom de flesta yrkesområdena. En del har ett långt uppdrag hos en uppdragsgivare, andra har uppdrag hos flera olika uppdragsgivare under olika långa perioder. Det är en bra väg till att bygga sin egen kompetens och erfarenhet. Vi har intervjuat en av dessa konsulter.

Ursprungligen var Jennifer skeptisk till att arbeta på bemanningsföretag, eftersom hon hört att man tvingades hoppa runt på korta uppdrag.

– Jag har haft två längre uppdrag under min tid på bemanningsföretaget, så det stämmer inte i mitt fall. Jag trivs jättebra, säger Jennifer.

Varför söker sig folk till bemanningsjobb? Jennifer tror att det bland annat beror på möjlighet att ha flexibla arbetstider.

– Det är också en möjlighet för människor att få en chans att komma in i arbetslivet och få den nödvändiga kontaktyta som bemanningsbranschen erbjuder.

När du jobbar för ett bemanningsföretag har du inte bara en chef på kundföretaget, utan även en konsultchef på bemanningsföretaget. Att ha en konsultchef har sina fördelar.

– Om jag inte skulle trivas på en arbetsplats kan jag ta upp det med min konsultchef, så kan han undersöka möjligheterna till att få byta arbetsplats.

Att vara anställd på ett företag och jobba åt ett annat är inget som bekymrar henne. Jennifers konsultchef kommer till hennes arbetsplats minst en gång i veckan, vilket Jennifer uppskattar.

– Det är inte alltid jag har så mycket som jag behöver prata med honom om, men det är bra att han kommer hit så mycket. Jag har bra kontakt med honom, vilket är väldigt viktigt.

Det finns en del fördomar om bemanningsbranschen.

– När jag berättar att jag arbetar på bemanningsföretag tror vissa att man blir runtskickad på olika uppdrag. De blir förvånade när jag berättar att jag hela tiden har haft långvariga uppdrag som jag trivts på.

Flera i Jennifers bekantskapskrets har blivit uppsagda och söker själva jobb via bemanningsbranschen.

Finns det några skillnader mellan att vara inhyrd jämfört med att vara anställd på kundföretaget?

– Det är klart att det är osäkert att vara provanställd i början, men det gäller ju alla anställningar. Och som bemanningsanställd har jag kollektivavtal, precis som de som är anställda direkta av företaget jag jobbar för.

Personligheten är viktig för att nå framgång.

– Jag tror att man måste ta för sig lite. Det går inte att vara tillbakadragen och blyg, utan du måste visa framfötterna. Men så är det ju överallt och det är i grunden något positivt och utvecklande.

Hon ser anställningstryggheten som en stor fördel med bemanningsbranschen och tar ett exempel från sin nuvarande arbetsplats.

– Produktionen på min arbetsplats ska flytta till Lettland, vilket sprider en viss oro bland de anställda. Men jag kan känna mig trygg eftersom jag vet att jag kommer att få ett annat uppdrag via mitt bemanningsföretag.

08 762 69 68 / 070 345 69 68

Hans Uhrus
Presschef Bemanningsföretagen
076 895 01 01 hans.uhrus@almega.se

www.svenskamodellen.org

Vår bransch sätter årligen 172 000 personer i jobb via personaluthyrning, omställning och direkta rekryteringar.