Tryggheten är viktigast

Många av oss lägger mycket tid på att förbättra vår innemiljö. Men minst lika viktigt för vårt välmående är den miljö som vi möter ute. Synen av en vacker, välskött blomsterrabatt kan ge dig energi på väg till jobbet. Niclas Järlsjö, 29, arbetar med att förbättra utemiljön i Norrköping.

Niclas får sina uppdrag via ett bemanningsföretag och trivs med det. Branschen underlättar för unga att få erfarenhet av olika arbetsuppgifter och från olika arbetsgivare. Det kan även vara svårt att komma in på arbetsmarknaden utan kontakter.

– Många kommer in på arbetsmarknaden via sommarjobb på föräldrarnas eller släktingars arbetsplatser. Men alla har inte de kontakterna, till exempel om du är nyinflyttad. Då blir bemanningsföretagen en väg in på arbetsmarknaden.

Niclas har varit anställd på bemanningsföretaget i tre och ett halvt år.

– Om det inte vore för bemanningsföretaget hade jag aldrig fått erfarenhet av så många branscher och arbetsplatser.

I vissas ögon står bemanningsbranschen för otrygga anställningar. Det är något som Niclas avfärdar.

– Du har stor trygghet som bemanningsanställd eftersom du har samma kollektivavtal som andra. Bemanningsanställda har även en fördel. Om någonting händer kundföretaget, till exempel att behovet av arbetskraft minskar, så får jag som bemanningsanställd tillgång till andra jobb genom min konsultchef och har även en garantilön mellan uppdragen.

Utan bemanningsbranschen hade arbetsmarknaden varit mer svårrörlig, menar Niclas. För individen hade det inneburit att hoppa mellan kortare deltidsjobb och däremellan behöva vara beroende av a-kassa eller andra försörjningsstöd.

– Jag värderar tryggheten i att ha en anställning och att veta att jag alltid har min garantilön. Men andra personer kan såklart resonera annorlunda.

Enligt Niclas finns det vissa skillnader kring hur kundföretaget ser på inhyrd personal jämfört med övriga anställda.

– Du har ofta ögonen på dig, eftersom du innebär en tydligare extra kostnad. Därför förväntar sig kunden mycket av dig. Du måste inse att du blir granskad, speciellt i början av ett uppdrag.

Vad skulle hända om bemanningsbranschen in fanns? Niclas har sin bild klar.

– Vi skulle se en högre ungdomsarbetslöshet. Företag diskriminerar unga, speciellt i en mindre stad. De vågar inte anställa unga oprövade kort. Här fyller bemanningsföretagen en viktig roll. De hjälper unga in på företag. Dessa företag kan sen kanske rekrytera dem till sina egna verksamheter.

Om bemanningsföretagen försvann skulle även en massa skatteintäkter försvinna, eftersom branschen bidrar till hundratusentals jobb.

– Vi skulle se fler timvikariat. Otrygga jobb med dålig lön. Varaktiva anställningar skulle bli färre om inte bemanningsbranschen fanns.

Vad är orsaken till den negativa bild som vissa har av bemanningsbranschen? Enligt Niclas kommer kritiken ofta från äldre kollegor som har varit på ett och samma ställe länge och själva anser sig ha det stabilt och anser sig vara trygga.

– Kritiken beror också på att det finns några oseriösa bemanningsföretag. Men det finns även andra företag som är oseriösa och behandlar de anställda dåligt. Skillnaden är att bemanningsbranschen får utstå en hårdare granskning i media.

Vad ska man tänka på om på jobbar för ett bemanningsföretag?

– Att ha en bra konsultchef är otroligt viktigt. Det är han eller hon som föreslår vilka uppdrag som passar dig bäst, så ni måste ha en bra dialog. Prata med din konsultchef om relationen med kundföretaget och om vilka utvecklingsmöjligheter som kan tänkas finnas. Berätta vad du vill göra.
Vissa ser bemanningsjobb som en väg till en anställning på kundföretaget. Men Niclas föredrar en trygg anställning på bemanningsföretag framför en osäker anställning på kundföretaget.

– Jag sökte och blev erbjuden ett åttamånadersvikariat i en helt annan bransch. Men jag tackade nej.

08 762 69 68 / 070 345 69 68

Hans Uhrus Presschef
Bemanningsföretagen
hans.uhrus@almega.se

Vår bransch sätter årligen 172 000 personer i jobb via personaluthyrning, omställning och direkta rekryteringar.

www.svenskamodellen.org