Ännu ett Almegaförbund träffar avtal med Akademikerna

Det träffade avtalet mellan Bemanningsföretagen och Akademikerförbundet bygger, som tidigare avtal, på en löneutveckling med utgångspunkt i det enskilda företagets marknadsmässiga förutsättningar. Men om de lokala parterna inte kan enas, ökas lönerna med 6,8 procent för perioden 2013-05-01 – 2016-04-30. I allmänna villkoren införs en sjätte föräldralönemånad.

Avtalet identifierar tre prioriterade utvecklingsområden, där parterna under avtalsperioden gemensamt ska arbeta fram underlag för kommande avtal. De tre områdena är:

Framtidens kollektivavtal,

Ett hållbart arbetsliv respektive

Lönebildning.

Dessutom fortsätter tidigare påbörjat arbete om kompetensutveckling, arbetsmiljö och lokalt fackligt arbete.

- Vi är glada över att ha tecknat ett treårigt avtal med fortsatt företagsnära lönebildning. Positivt är också att vi får jobba med frågor kring framtidens kollektivavtal, säger Hanna Byström, förhandlingschef för Bemanningsföretagen.

- Avtalet är ett helt vanligt tjänstemannaavtal med individuell lönesättning och skiljer sig inte nämnvärt från övriga avtal i tjänstesektorn, säger Hanna Byström.

Avtalet, som löper mellan den 1 maj 2013 – 30 april 2016, omfattar akademiker vid 500 företag som totalt har drygt 61 000 årsanställda.

Hanna Byström
förhandlingschef Bemanningsföretagen
08-762 68 66/070 370 91 50

Kicki Blom
presschef Bemanningsföretagen
08- 762 68 48/070-642 68 48

• almega
  • avtal
  • kollektivavtal
  • akademiker
  • bemanningsföretag
  • föräldralön
  • märket
  • allmänna villkor

Bemanningsföretagen är en arbetsgivar- och branschorganisation för personaluthyrnings-, omställnings- och rekryteringsföretag med över 480 medlemsföretag, varav 400 är auktoriserade och övriga är nystartade företag. Bemanningsföretagen ingår i Almega och är medlem i Svenskt Näringsliv.

Bemanningsbranschen är den hjälpande handen på dagens arbetsmarknad. Individen får hjälp att ta kontroll över sitt arbetsliv, med en egen manager och coach öppnas dörrarna till utveckling i yrkeslivet. Kunderna får hjälp att ta kontroll över kompetensförsörjningen och säkrar rätt talang på rätt plats vid rätt tillfälle. Politikerna får bättre kontroll på statsfinanserna, med enkla regler för bemanningsbranschen skapas fler jobb. Fler arbetade timmar ökar skatteintäkterna och minskar a-kasseutbetalningarna.