Den riktiga arbetsmarknadsregulatorn – Bemanningsindikatorn Q2 2014

Bemanningsindikatorn bytte 2015 namn till Bemanningsföretagens Kvartalsrapport.

Bemanningsbranschen sätter årligen 172 000 personer i jobb via personaluthyrning, omställning och direkta rekryteringar. Vi möjliggör en konkurrenskraftig industri och effektivare offentlig verksamhet. Det har nu blivit dags att presentera statistik för årets andra kvartal.

Bemanningsbranschens omsättning uppgick till drygt 5,5 miljarder kronor under andra kvartalet 2014, vilket är en ökning med 5 procent jämfört med motsvarande kvartal året innan. Kvartalsomsättningen har sedan 2011 legat stabilt runt 5 miljarder kronor.

Personaluthyrningen stod för 88 procent av branschens omsättning medan entreprenaderna utgjorde 6 procent. Omställning och rekrytering omsatte 3 procent var.

Industriförsäljningen utgjorde med sina 27 procent av omsättningen det största yrkesområdet och växte under perioden med 12 procent. Logistikförsäljningen uppgick till 18 procent och växte under perioden med 10 procent. De största yrkesområdena storleksmässigt därefter är; administration med 14 procent och ekonomi med 9 procent. Hälsovård omsatte 8 procent, IT 7 procent, teknik 6 procent, callcenter 3 procent och marknadsföring 2 procent. Resterande 6 procent utgjordes av några mindre yrkesområden.

Varför är bemanningsbranschen viktig?
Bemanningsbranschen tillför effektiva möjligheter för företag och offentlig verksamhet att hantera sina variationsbehov och snabbt kunna anpassa sin verksamhet till nya organisationsformer som möjliggör en fortsatt god konkurrensförmåga. Branschen skapar riktiga jobb och tränger undan påhuggsjobb. Bemanningsbranschen är en mycket viktig väg in på arbetsmarknaden bland annat för ungdomar och personer med utländsk bakgrund. Hela branschen verkar som en stor effektiv arbetsmarknadsregulator.

I flera länder är branschen betydligt större än i Sverige, det finns alltså en stark tillväxtpotential. För att utveckla branschens möjligheter att få fler individer i jobb och öka konkurrenskraften krävs korrekta regleringar, nytänkande kring arbetsförmedlingens roller samt yrkesintroduktioner. Branschen måste få fortsätta verka under ordnade former och skapa riktiga jobb. Ytterligare regleringar och begränsningar av branschen är en hämsko för konkurrenskraft, jobbskapande och en väl fungerande arbetsmarknad.

Förbundsdirektör, Bemanningsföretagen

08 762 69 68 / 070 345 69 68

Hans Uhrus
Presschef Bemanningsföretagen
hans.uhrus@almega.se

Vår bransch sätter årligen 172 000 personer i jobb via personaluthyrning, omställning och direkta rekryteringar.

www.svenskamodellen.org